The Linguistic Internationalization of Higher Education: A Study on the Presence of Language Policies and Bilingual Studies in Spanish Universities Ramos García, Ana María Pavón Vázquez, Víctor Internationalization Higher education Language policies Bilingual studies Internacionalización Educación superior Políticas lingüísticas Titulaciones bilingües The process of internationalization at university has become one of the objectives in the strategic plans of these institutions in Spain. During the last two decades this objective has included the offer of studies in English as a means of furthering the international profile of universities. This interest has led to two alternative models ideated to achieve this goal. That is, on the one hand, the motivation to increase the number of credits taught through English may have originated in the Faculties or Schools, stemming from highly motivated groups of teachers; whereas, on the other, the university as a global institution may have opted for designing an educational policy aiming at expanding this particular proposal. However, we can observe that there is a lack of identification in scientific literature of the presence of global language policies at the university level, and of the general tendencies in the offer of credits in a foreign language. In this paper, we will try to cover this gap by reviewing the current situation of Spanish universities with regards to the delineation of language policies in general and in particular regarding the implementation of bilingual degrees. El proceso de internacionalización de las universidades ha sido uno de los objetivos recurrentes en los planes estratégicos de las instituciones universitarias y, desde hace algunos años particularmente, este proceso ha desembocado en el interés por ofertar estudios en inglés como un medio para fomentar el perfil internacional de las universidades. Este interés ha dado lugar a dos modelos diferentes para conseguir este objetivo. Así, el incremento del número de créditos ofertados en inglés puede haber nacido directamente en los propios centros y facultades a partir de grupos de profesores altamente motivados, mientras que, por otro lado, han sido las propias universidades quienes de forma global han optado por diseñar políticas educativas encaminadas a aumentar esta oferta docente. Sin embargo, se puede observar una escasez de estudios relacionados con la presencia de políticas lingüística globales a nivel universitario y con las tendencias en la implantación de estudios bilingües. En este artículo intentaremos cubrir esta carencia mediante la revisión dela situación actual de las universidades españolas con respecto al diseño de políticas lingüísticas en general y en particular las encaminadas a la implantación de grados bilingües. 2018-12-13T14:21:03Z 2018-12-13T14:21:03Z 2018-04 info:eu-repo/semantics/article Ramos García, Ana María; Pavón Vázquez, Víctor. The Linguistic Internationalization of Higher Education: A Study on the Presence of Language Policies and Bilingual Studies in Spanish Universities. Porta Linguarum, Monográfico III: 31-46 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54159] http://hdl.handle.net/10481/54159 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada