Generalization in Fifth Graders within a Functional Approach Pinto, Eder Cañadas Santiago, María Consuelo Functional relationship Functional Thinking Generalization Representations Generalización Pensamiento funcional Relaciones funcionales Representaciones A previous version of this document was originally published as Pinto, E., & Cañadas, M. C. (2017). Generalization in fifth graders within a functional approach. In B. Kaur, W. Kin Ho, T. Lam Toh, & B. Heng Choy (Eds.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 4 (pp. 49-56). Singapore: PME. This article discusses evidence of 24 fifth graders’ (10-11 year olds’) ability to generalize when solving a problem which involves a linear function. Analyzed in the context of the functional approach of early algebra, the findings show that three students generalized both when solving specific instances and when asked to provide the general formula; while 16 students generalized only when asked to define the general formula. The results are described in terms of the functional relationship identified, the types of representation used to express them, and the type of questions in which students generalized their answers. Most of the pupils who generalized did so based on the correspondence between pairs of values in the function at issue. En este artículo presentamos evidencias de generalización de 24 estudiantes de quinto de primaria (10-11 años) al resolver un problema que involucra una función lineal. Desde el enfoque funcional del early algebra, los hallazgos muestran que tres estudiantes generalizaron al trabajar con casos particulares y cuando se les pidió expresar la regla general; mientras que 16 estudiantes solo lo hicieron cuando les pedimos expresar la regla general. Describimos los resultados en términos de la relación funcional identificada, los tipos de representaciones que emplearon para expresar dichas relaciones y el tipo de pregunta en la cual los estudiantes generalizaron. La mayoría de los estudiantes que generalizaron establecieron una relación de correspondencia entre los pares de valores de la función. 2018-04-11T10:14:18Z 2018-04-11T10:14:18Z 2018-03 info:eu-repo/semantics/article Pinto, E., & Cañadas, M. C. Generalization in fifth graders within a functional approach. PNA, 12(3): 173-184 (2018) [http://hdl.handle.net/10481/50159] http://hdl.handle.net/10481/50159 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo FQM-193. Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico