Analysis of online climate change games: Exploring opportunities Ouariachi, Tania Olvera Lobo, María Dolores Gutiérrez Pérez, José Online games Occupational choice Teacher training Juegos en línea Elección profesional Formación del profesorado Online games have been proposed as a promising tool for communication and education. Taking into account the new communicative paradigm of young people and the fact that climate change is one of the main threats to their future, this paper presents a checklist of indicators validated using the Delphi method to analyze the communicative elements of online climate change games targeting young people, and illustrates their use and usefulness with a qualitative analysis of a sample of games produced in Spain. This exploratory study maintains that online climate change games are shaping up to be innovative strategies, thanks to their immersive narrative and interactivity, among other features, which are used to meet the communicative and educational challenges regarding climate change: causes are made visible, actions are portrayed as local, uncertainty is avoided, contextualized information is provided in a positive and proactive tone, and a critical thinking approach is encouraged through decision-making. Los juegos en línea han sido propuestos como herramientas prometedoras para la comunicación y la educación. Teniendo en cuenta el paradigma comunicativo de los jóvenes y que el cambio climático es una de las principales amenazas en su futuro, este artículo presenta un checklist con indicadores validados a través del método Delphi para analizar los elementos comunicativos de juegos en línea sobre cambio climático dirigidos a adolescentes, e ilustra su uso y utilidad mediante un análisis cualitativo de una muestra de juegos producidos en España. Este estudio exploratorio sostiene que los juegos en línea sobre cambio climático se perfilan como estrategias innovadoras haciendo frente a desafíos comunicativos y educativos en torno al cambio climático: la causas se hacen visibles, las acciones se presentan en una escala local, la incertidumbre se evita, la información se contextualiza con un tono positivo y proactivo, y el pensamiento crítico se estimula a través de la toma de decisiones. 2017-12-04T09:37:37Z 2017-12-04T09:37:37Z 2017-07 info:eu-repo/semantics/article Ouariachi, T.; Olvera Lobo, M.D.; Gutiérrez Pérez, J. Analysis of online change games: Exploring opportunities. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3): 104-114 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48375] 1607-4041 http://hdl.handle.net/10481/48375 10.24320/redie.2017.19.3.1298 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad Autónoma de Baja California, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo