The Ideographic Image of Tai Chi Chuan. Movement score as a training resource for the actor
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Caldas
Materia
Tai chi chuan Ideogram Training Actor Movement score Ideograma Partitura de movimiento
Fecha
2022-01-01Referencia bibliográfica
Collazos Vidal, A., Montoya Herrera, J., Peralbo Cano, R. (2022). The Ideographic image of Tai Chi Chuan, movement score as a training resource for the actor. Revista KEPES, 19(25), 223-256. [https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.9]
Resumen
The conception of the actor as a living being who keeps his body
engaged in a fictional time to create a scenic truth, is related to
the real, present and above all trained body. This body, generator
of signals meant to be understood by the observer, involves an
inner understanding of signs and images that originate beyond its
boundaries. The objective of this reflexive article is to propose a
“form”2 type of Tai Chi Chuan as a limited and instinctive process,
using its ideographic imagery as a guide for the creation of a
“movement score”3, a resource for the actor to scrutinize the action
that this imagery engenders and the relationship it establishes with
his or her body language. The methodology is premised on an
initial consideration that fans out into different possible analyses,
until finally culminating in a “meta-reflection”4, based on prior
knowledge and experience in both theater and Tai Chi Chuan.
The above includes theoretical and practical aspects that allow
dealing with the analysis of Tai Chi Chuan ideograms as images
for their representation, to create a movement score from them.
The didactics discovers those elements which might potentially
help capture Tai Chi Chuan through its calligraphy and vice versa,
adapting and reinterpreting understood aspects to the actor’s
physical training, which will be evaluated and implemented in
the future in the stage environment. La concepción del actor como un ser vivo que opera su cuerpo
desde en un tiempo de ficción en el que sustenta una verdad
escénica, está relacionada con el cuerpo real, presente y sobre
todo entrenado. Ese cuerpo, generador de señales que busca
ser entendido desde quien observa, implica la comprensión
interna de signos e imágenes que tienen su origen fuera de él. El
objetivo de este artículo de reflexión es proponer una “forma”6
tipo Tai Chi Chuan como proceso acotado e instintivo, usando su
imagen ideográfica como guía para la creación de una “partitura
de movimiento”7, recurso para que el actor escudriñe la acción
que genera dicho símbolo y la relación que se establece con su
gestualidad. La metodología parte de una consideración inicial que
desemboca luego como perspectiva de análisis hasta convertirse
en una “meta-reflexión”8, fruto del conocimiento previo y de la
experiencia tanto en teatro como en Tai Chi Chuan. Lo anterior
incluye aspectos teóricos y prácticos que permitieron ocuparse
del análisis del ideograma del tai chi chuan como imagen que lo
representa, para crear desde ella dicha partitura. La metodología
descubre componentes factibles de ser extrapolados tanto de
la caligrafía al Tai Chi Chuan y viceversa, refiriendo aspectos
reinterpretados y adaptados al training físico del actor, los cuales
serán evaluados e implementados a futuro en el ámbito escénico