CLIL and Educational Level: A Longitudinal Study on the Impact of CLIL on Language Outcomes
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Pérez Cañado, María LuisaEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Longitudinal Language attainment AICLE Longitudinal Aprendizaje lingüístico
Date
2018-01Referencia bibliográfica
Pérez Cañado, María Luisa. CLIL and Educational Level: A Longitudinal Study on the Impact of CLIL on Language Outcomes. Porta Linguarum, 29: 51-70 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54022]
Patrocinador
This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Résumé
This article reports on a longitudinal study carried out with 1,033 CLIL students
and 991 EFL learners in 53 public, private, and charter schools across 12 Spanish
provinces into the effects of CLIL on foreign language achievement (grammar, vocabulary,
reading, listening, and speaking). The evolution of the bilingual and non-bilingual strands,
which were matched on a pre-test in terms of English level, verbal intelligence and motivation,
from Primary Education to Compulsory Secondary Education to Baccalaureate is
traced through the administration of post- and delayed post-tests. In addition to these intergroup
comparisons, intragroup development is also examined to determine the evolution of
both the CLIL and the non-CLIL students across educational levels in terms of the linguistic
components and skills. Finally, discriminant analyses are performed with all the intervening
variables of the study (motivation, verbal intelligence, extramural exposure to English,
setting, and socioeconomic status) in order to determine whether CLIL is truly responsible
for the differences ascertained or whether other variables account for a greater proportion
of the variance. Este artículo presenta los resultados de un estudio longitudinal llevado a cabo
con 1.033 alumnos AICLE y 991 alumnos de inglés como lengua extranjera en 53 centros
públicos, privados y concertados de 12 provincias españolas sobre los efectos del AICLE en
el aprendizaje de la lengua extranjera (gramática, vocabulario, comprensión lectora, comprensión
oral y producción oral). La evolución del aprendizaje lingüístico de ambos grupos,
cuya homogeneidad en nivel de inglés, motivación e inteligencia verbal se había garantizado
previamente, se examina de Educación Primaria a Educación Secundaria Obligatoria y a
Bachillerato a través de la aplicación de post-tests y pruebas de seguimiento. Además de
estas comparaciones intergrupales, también se realizan análisis intragrupales para determinar
la evolución lingüística del alumnado bilingüe y no bilingüe a través de los precitados
niveles educativos. Por último, se realizan análisis discriminantes con todas las variables intervinientes
(motivación, inteligencia verbal, exposición extramural al inglés, ámbito y nivel
socioeconómico) para determinar si el AICLE es realmente responsable de las diferencias
observadas o si estas se pueden adscribir a otras variables.