Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPinto, Eder
dc.contributor.authorCañadas Santiago, María Consuelo 
dc.date.accessioned2018-04-11T10:14:18Z
dc.date.available2018-04-11T10:14:18Z
dc.date.issued2018-03
dc.identifier.citationPinto, E., & Cañadas, M. C. Generalization in fifth graders within a functional approach. PNA, 12(3): 173-184 (2018) [http://hdl.handle.net/10481/50159]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/50159
dc.descriptionA previous version of this document was originally published as Pinto, E., & Cañadas, M. C. (2017). Generalization in fifth graders within a functional approach. In B. Kaur, W. Kin Ho, T. Lam Toh, & B. Heng Choy (Eds.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, vol. 4 (pp. 49-56). Singapore: PME.es_ES
dc.description.abstractThis article discusses evidence of 24 fifth graders’ (10-11 year olds’) ability to generalize when solving a problem which involves a linear function. Analyzed in the context of the functional approach of early algebra, the findings show that three students generalized both when solving specific instances and when asked to provide the general formula; while 16 students generalized only when asked to define the general formula. The results are described in terms of the functional relationship identified, the types of representation used to express them, and the type of questions in which students generalized their answers. Most of the pupils who generalized did so based on the correspondence between pairs of values in the function at issue.es_ES
dc.description.abstractEn este artículo presentamos evidencias de generalización de 24 estudiantes de quinto de primaria (10-11 años) al resolver un problema que involucra una función lineal. Desde el enfoque funcional del early algebra, los hallazgos muestran que tres estudiantes generalizaron al trabajar con casos particulares y cuando se les pidió expresar la regla general; mientras que 16 estudiantes solo lo hicieron cuando les pedimos expresar la regla general. Describimos los resultados en términos de la relación funcional identificada, los tipos de representaciones que emplearon para expresar dichas relaciones y el tipo de pregunta en la cual los estudiantes generalizaron. La mayoría de los estudiantes que generalizaron establecieron una relación de correspondencia entre los pares de valores de la función.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Granada. Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)es_ES
dc.description.sponsorshipThis study forms part of National R&D Projects EDU2013 - 41632 - P and EDU2016 - 75771 - P funded by th e Spanish Ministry of Economy and Competitiveness; the first author was supported by a PhD scholarship granted by Chilean Government through the CONICYT, folio 72160307 - 2015.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherGrupo FQM-193. Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numéricoes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licenseen_EN
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/en_EN
dc.subjectFunctional relationshipes_ES
dc.subjectFunctional Thinkinges_ES
dc.subjectGeneralizationes_ES
dc.subjectRepresentationses_ES
dc.subjectGeneralizaciónes_ES
dc.subjectPensamiento funcionales_ES
dc.subjectRelaciones funcionaleses_ES
dc.subjectRepresentaciones es_ES
dc.titleGeneralization in Fifth Graders within a Functional Approaches_ES
dc.title.alternativeGeneralización de estudiantes de quinto de primaria desde un enfoque funcionales_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License