La musealización de yacimientos arqueológicos en ámbitos privados. El caso de Andalucía
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Show full item recordAuthor
Delgado Anés, LaraDirector
Bellido Gant, María LuisaMateria
Arqueología pública Comunicación Musealización Patrimonio arqueológico Arqueología Integración Conservación Espacios privados Patrimonio cultural Museos Andalucía Divulgación
Date
2017-10-20Fecha lectura
2011-12Sponsorship
Universidad de Granada. Máster Oficial Universitario en Historia del Arte: Conocimiento y Tutela del PatrimonioAbstract
El origen de este trabajo de investigación surge al constatar que en la ciudad de Málaga se estaba
produciendo, desde hace unos años, la conservación y exposición de restos arqueológicos en
espacios poco habituales, fundamentalmente locales comerciales. El ejemplo paradigmático es la
“Librería Proteo”, lugar al que acudimos los universitarios para adquirir los libros necesarios para
nuestros estudios, espacio que te conecta sorprendentemente con los restos arqueológicos que se
exponen en su interior. Es a partir de esta vivencia, cuando planteamos un estudio sobre la nueva
museología que se ubica en ámbitos privados, es decir, estudiar las diferencias metodológicas
aplicadas en las exposiciones permanentes ubicadas en dichos lugares, con objeto de elaborar una
imagen general en el ámbito de Andalucía, documentando la existencia de los diversos modelos
expositivos. This work analyses the musealisation of archaeological heritage integrated into private, non-exhibition areas in the provincial capitals of the autonomous community region of Andalusia. These spaces combine their primary function (residence, car park, hotel, etc.) with that of exhibition and display. Therefore it is first necessary to analyse how these musealisations come about. We will then study each case to discover what functions they have as exhibition containers, what the state of conservation of the heritage is like, what model of musealisation has been implemented for it to be integrated, and what communication and information programme has been designed for the general public. This mu-sealisation of urban archaeological heritage has appeared as a mechanism for protection and conservation integrated into contemporary architecture. These integrations are complex and controversial, since they are in private areas not intended for displaying heritage. For this reason, it is worth analysing and reflecting upon these cases, how they are integrated, what the exhibitory result has been, what level of access they allow, what can be improved to develop the relationship between archaeological heritage, society and the urban fabric, etc.