Some reflections on the impact of globalisation in the teaching and learning of english in socalled "expanding circle" countries
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Balteiro, IsabelEditorial
Universidad de Granada
Materia
Globalisation English International Language (EIL) World Englishes (WE) English Lingua Franca (ELF) Globalización
Fecha
2011-06Referencia bibliográfica
Balteiro, I. Some reflections on the impact of globalisation in the teaching and learning of english in socalled "expanding circle" countries. Porta Linguarum, 16: 75-88 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32009]
Resumen
This article deals with the ongoing debate on the complex role of
English as an International Language, be it understood as a homogeneous entity (one
language with an international role [EIL]) or a heterogeneous one (different varieties
(WE or ELF) grouped under one label, «English») as well as on the implications of
this «globalising» status for its teaching in non-native settings. Given the complexity
of this phenomenon, whose study is still in its infancy, we attempt neither to provide
definitive answers nor adopt a prescriptive attitude, but simply contribute to the
discussion and clarification of this, to some extent, emergent, controversial situation. El presente artículo se centra en el debate que viene produciéndose sobre
el papel complejo del inglés como lengua internacional, ya sea considerado como un
hecho homogéneo (esto es, un solo idioma con una función internacional, o «EIL»
en inglés), o heterogéneo (distintas variedades, correspondientes a las siglas inglesas
«WE» o «ELF», agrupadas bajo una sola etiqueta, «inglés»), así como las implicaciones
de su estatus «globalizador» para la enseñanza en entornos no nativos. Dada la
complejidad del fenómeno, cuyo estudio se encuentra todavía en sus albores, no es
nuestra intención ni dar respuestas definitivas ni adoptar una posición prescriptiva,
sino meramente hacer una aportación al análisis y clarificación de esta situación
controvertida y, hasta cierto punto, emergente.