Measuring and assessing the development of foreign language writing competence
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Universidad de Granada
Materia
Foreign language writing Escritura en lengua extranjera Discourse competence Competencia discursiva Writing development Desarrollo de la escritura Assessment Evaluación
Date
2008-01Referencia bibliográfica
Haan, P.; Esch, K. Measuring and assessing the development of foreign language writing competence. Porta Linguarum, 9: 7-21 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/31742]
Résumé
This paper discusses the development of writing skills of Dutch students
of English and Spanish as foreign languages. Essays written in three consecutive years
were analyzed for essay length, word length, and type/token ratio — reflecting linguistic
competence. A selection of essays was analyzed for argument structure and the use of
cohesive devices. These same essays were ranked holistically by experienced lecturers.
Students develop linguistic and discourse competences, but differ according to language,
proficiency level, and year of study. Assessors’ arguments for ranking are related mainly
to the students’ linguistic competence. The implications of our findings for research and
teaching are discussed. En este artículo se describe el desarrollo de la competencia de escribir de
alumnos universitarios de inglés y de español como lenguas extranjeras en los Países
Bajos. Ensayos escritos en tres años consecutivos fueron analizados en cuanto al tamaño
de los ensayos, el tamaño de las palabras y el type/token ratio, aspectos que reflejan la
competencia lingüística. Una selección de estos ensayos fue analizada en cuanto a la
competencia discursiva y el uso de mecanismos de cohesión. Los mismos ensayos fueron
evaluados y ordenados holístamente por profesores expertos.
Resulta que los alumnos desarrollan sus competencias lingüística y discursiva pero que
se diferencian según la lengua que estudian, su nivel de competencia y su año de
estudio. Los argumentos de los evaluadores están relacionados sobre todo con el nivel
de competencia lingüística de los alumnos. Se discuten las implicaciones de estos resultados
para la investigación y la enseñanza.