Techniques and strategies utilized for vocabulary acquisition: the necessity to design a multifaceted framework with an instrcutionally wise equilibrium
Metadata
Show full item recordAuthor
Mohseni-Far, MohammadEditorial
Universidad de Granada
Materia
Vocabulary acquisition/learning Adquisición/aprendizaje de vocabulario Strategies and techniques Estrategias y técnicas Lexical knowledge Conocimiento léxico Lexical development Desarrollo léxico
Date
2007-06Referencia bibliográfica
Mohseni-Far, M. Techniques and strategies utilized for vocabulary acquisition: the necessity to design a multifaceted framework with an instrcutionally wise equilibrium. Porta Linguarum, 8: 137-152 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/31624]
Abstract
The purpose of this paper is to pore attentively inquiry over vocabulary
learning/acquisition strategies and techniques within the scope of second/foreign language.
In doing so, the research is intended to zoom in profoundly on the variables connected
to lexical knowledge and accordingly launch rather comprehensive framework taking in
and accounting for mostly important strategies and pertinent factors within the vocabulary
acquisition context. To begin with, a sketch taking in four salient variables which are
learner, task, context, and strategies is introduced to pay meticulous heed to the review.
Moreover, previously-conducted research along mentioned variables is critically considered.
In particular, the analysis zeroes in deeply on task-dependent strategies for this variable
is much more tangible and yet possesses practically more pedagogical implications. In
lieu of seeking the superlative strategies and techniques that bring into being the paramount
outcomes, the investigator implies the relative efficiency of each single strategy and
technique. The organic notion underlying this study is that the most effective and efficient
lexical development will occur in multifaceted curriculums that attain a pedagogically
well-reasoned symmetry between explicit and implicit activities for L2 learners at all
levels of their progress. El objetivo de este artículo es estudiar detalladamente las estrategias y
técnicas de aprendizaje/adquisición de vocabulario dentro del campo de las segundas
lenguas o lenguas extranjeras. Con este propósito, el estudio focaliza exhaustivamente
sobre las variables relacionadas con el conocimiento léxico y estable un marco teórico
exhaustivo considerando las estrategias más importantes y los factores más pertinentes
para el aprendizaje de vocabulario. Para empezar, se introduce un bosquejo sobre las
cuatro variables más relevantes como son el aprendiz, la tarea, el contexto y las estrategias.
Además, consideramos de manera crítica investigaciones llevadas a cabo previamente
sobre las mismas variables. En particular, el análisis se centra de forma profunda
en estrategias dependientes de la tarea para esta variable. Así, es mucho más tangible y
posee más implicaciones pedagógicas. En lugar de buscar las estrategias y técnicas
superlativas que representan los resultados más sobresalientes, el investigador relaciona la eficacia relativa de cada una de las estrategias y técnicas. La noción orgánica que
subyace a este estudio es que el desarrollo léxico más efectivo y eficiente tiene lugar
siempre en currículos multifacéticos que logran una simetría pedagógica razonada entre
las actividades explícitas e implícitas para los aprendices de L2 en todos los niveles de
su progreso.