Crosscultural differences in learning strategies and study-skills
Metadata
Show full item recordAuthor
Cubukcu, FeryalEditorial
Universidad de Granada
Materia
Learning strategies Estrategias de aprendizaje Anxiety Ansiedad Language learning Aprendizaje de lenguas Study skills Técnicas de estudio Crosscultural motivation Motivación intercultural
Date
2007-06Referencia bibliográfica
Cubukcu, F. Crosscultural differences in learning strategies and study-skills. Porta Linguarum, 8: 99-116 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/31622]
Sponsorship
Preparation of this article was supported by a grant from TUBITAK.Abstract
Learning strategies have been the focus of much attention during the last
decades. Language teachers and researchers have been interested in the phenomenon of
foreign language learning strategies and study skills for a number of years. Study skills
are important for students to realize their potential to become successful at what they
wish to achieve. It has been believed that there are some differences between Turkish
and European students regarding their proficiency level. The goal of this study which
addresses the use of learning strategies among students in different cultural contexts is
to state the ingredients of study skills and learning strategies, to show whether some
crosscultural differences occur between Turkish and West European university students
and to find out whether such differences might be held responsible for such a discrepancy.
The students of the English departments enrolled in Turkey, Holland, Belgium and Spain
participated in this study. The learning and study strategy use of six groups of students
in four different countries has been examined by administrating LASSI (Weinstein 1987).
The group consisted of 348 students, 300 females and 48 males, who were in the last
year of their teacher training. These students ranged in age from 21 to 24 years. The
LASSI profiles of the Turkish students have been compared with the profiles of the
Dutch, Belgian and Spanish students. Las estrategias de aprendizaje han sido el centro de interés durante las
últimas décadas. Tanto los profesores de idioma como los investigadores han estado
interesados, durante años, en el fenómeno de las estrategias de aprendizaje y las técnicas
de estudio relacionadas con las lenguas extranjeras. Las técnicas de estudio son importantes
para que los estudiantes se den cuenta de su potencial a la hora de llegar a triunfar
en aquello que desean. Se cree que hay algunas diferencias entre los estudiantes turcos
y los europeos con respecto al nivel de competencia. El objetivo de este estudio, centrado
en el uso de estrategias de aprendizaje entre estudiantes de distintos contextos
culturales, es exponer los componentes de las técnicas y estrategias de aprendizaje para
mostrar si algunas diferencias transculturales se manifiestan entre estudiantes universitarios
turcos y europeos y averiguar si tales diferencias son las responsables de las
discrepancias existentes. Los estudiantes que conforman el estudio pertenecen al departamento
de inglés en Turquía, Holanda, Bélgica y España. La estrategia de estudio y
aprendizaje utilizada con estos estudiantes de cuatro países ha sido revisada mediante el uso de LASSI (Weinstein 1987). El grupo lo formaron 348 estudiantes, 300 mujeres y
48 hombres, todos ellos en su último año de estudios. El rango de edad estaba comprendido
entre los 21 y 24 años. Los perfiles LASSI de los estudiantes turcos han sido
comparados con los perfiles de los holandeses, belgas y españoles.