Culture teaching in foreign language education. EFL teachers in Spain as cultural mediators
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Granada
Materia
Cultural Mediator Culture teaching Intercultural communication Teachers' perceptions Spain
Date
2004Referencia bibliográfica
Sercu, L.; Méndez García, M.C.; Castro Prieto, P. Culture teaching in foreign language education. EFL teachers in Spain as cultural mediators. Porta Linguarum, 1: 85-102 (2004). [http://hdl.handle.net/10481/28351]
Résumé
This paper focuses on an investigation carried out in Spain into EFL
secondary school teachers’ perceptions of their culture teaching practice and their role
as mediators of language and culture in the foreign language class. The research is part
of a larger comparative study in seven countries (Belgium, Bulgaria, Greece, Poland,
Mexico, Spain, and Sweden).
The article describes how teachers perceive of culture-and-language teaching, their students’
perceptions and attitudes towards the foreign countries and cultures associated with the
language they are learning, and their teaching practice related to intercultural competence
and intercultural communication.
It is anticipated that outcomes of this study will serve as a guide in designing programs
for teachers in-service regarding intercultural competence teaching in foreign language
education. El presente artículo se centra en una investigación llevada a cabo en
España acerca de las percepciones que los profesores de inglés de secundaria tienen
sobre la enseñanza que ellos realizan del componente cultural y su papel como mediadores
de lengua y cultura en la clase de idiomas extranjeros. Esta investigación forma parte
de un estudio comparativo más amplio en el que forman parte siete países (Bélgica,
Bulgaria, Grecia, Polonia, Méjico, España y Suecia).
El artículo describe cómo los profesores perciben la enseñanza de la lengua y la cultura,
las percepciones y actitudes de sus alumnos hacia los países y culturas extranjeras
asociadas con la lengua que están aprendiendo, y las prácticas educativas que los profesores
procuran en torno a la competencia y la comunicación interculturales.
Los resultados de este estudio tienen importantes implicaciones didácticas y han de
servir de guía para el diseño de programas relacionados con la instrucción de la competencia
intercultural en la enseñanza de idiomas extranjeros para profesores en activo.