@misc{10481/50159, year = {2018}, month = {3}, url = {http://hdl.handle.net/10481/50159}, abstract = {This article discusses evidence of 24 fifth graders’ (10-11 year olds’) ability to generalize when solving a problem which involves a linear function. Analyzed in the context of the functional approach of early algebra, the findings show that three students generalized both when solving specific instances and when asked to provide the general formula; while 16 students generalized only when asked to define the general formula. The results are described in terms of the functional relationship identified, the types of representation used to express them, and the type of questions in which students generalized their answers. Most of the pupils who generalized did so based on the correspondence between pairs of values in the function at issue.}, abstract = {En este artículo presentamos evidencias de generalización de 24 estudiantes de quinto de primaria (10-11 años) al resolver un problema que involucra una función lineal. Desde el enfoque funcional del early algebra, los hallazgos muestran que tres estudiantes generalizaron al trabajar con casos particulares y cuando se les pidió expresar la regla general; mientras que 16 estudiantes solo lo hicieron cuando les pedimos expresar la regla general. Describimos los resultados en términos de la relación funcional identificada, los tipos de representaciones que emplearon para expresar dichas relaciones y el tipo de pregunta en la cual los estudiantes generalizaron. La mayoría de los estudiantes que generalizaron establecieron una relación de correspondencia entre los pares de valores de la función.}, organization = {Universidad de Granada. Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)}, organization = {This study forms part of National R&D Projects EDU2013 - 41632 - P and EDU2016 - 75771 - P funded by th e Spanish Ministry of Economy and Competitiveness; the first author was supported by a PhD scholarship granted by Chilean Government through the CONICYT, folio 72160307 - 2015.}, publisher = {Grupo FQM-193. Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico}, keywords = {Functional relationship}, keywords = {Functional Thinking}, keywords = {Generalization}, keywords = {Representations}, keywords = {Generalización}, keywords = {Pensamiento funcional}, keywords = {Relaciones funcionales}, keywords = {Representaciones}, title = {Generalization in Fifth Graders within a Functional Approach}, author = {Pinto, Eder and Cañadas Santiago, María Consuelo}, }