Projected Reading versus Actual Consumption of Narrative Formats in L1 Spanish University Students Peña Acuña, Beatriz Crismán Pérez, Rafael Attitude Initial Formation Reading Literature Narrative Actitud Formación inicial Lectura Literatura Narrativa The aim of this research arises from the contrast between what is thought and what is factual. This approach is novel compared to previous research that focused on one of the two actions. First, it is discovered what internal attitudes and beliefs are raised in favor of reading by two groups of Spanish students of the Primary Education Degree (course 2020-2021), thinking of children and themselves. In addition, what consumption they actually do in their mother tongue and in what types of formats are investigated, studying, in turn, the scope of digital convergence. The research methodology is mixed. On the one hand, qualitative, through two case studies; on the other hand, quantitative, with a non-experimental approach. The data collection tool is a semi-structured interview. The sample is made up of 75 individuals from the University of Castilla La Mancha, Ciudad Real campus, predominantly female and with a greater representation of individuals over 20 years of age. The estimation of reading as a resource of optimal value for the comprehensive education of children is opposed in a dichotomous way to the actual reading habit in L1 that they themselves carry out. This agrees with other previous studies. However, as a novelty, it emerges that students in initial training are encouraged to engage in greater digital consumption of narrative formats in L1. El objetivo de esta indagación se plantea a partir del contraste entre lo pensado y lo fáctico. Este planteamiento es novedoso frente a otras investigaciones anteriores que se centran en una de las dos acciones. Primero, se descubre qué actitudes y creencias internas se plantean a favor de la lectura por parte de dos grupos de alumnado español del Grado de Educación Primaria (curso 2020-2021) pensando en los niños y en sí mismos. Además, se investiga qué consumo realizan de hecho en lengua materna y en qué tipo de formatos estudiando, a su vez, el alcance de la convergencia digital. La metodología de indagación es mixta. Por un lado, cualitativa, a través de dos estudios de caso, por otro lado, cuantitativa con una aproximación no experimental. La herramienta de recogida de datos es una entrevista semiestructurada. La muestra se compone de 75 individuos de la Universidad de Castilla La Mancha, campus Ciudad Real, con predominio femenino y con una representación mayor de individuos de 20 años. La estimación de la lectura como recurso de óptimo valor para la educación integral de los niños, se contrapone de manera dicotómica al hábito lector real en L1 que ellos mismos realizan. Esto coincide con otros estudios anteriores. Sin embargo, como novedad emerge que el alumnado en formación inicial está incentivado a un mayor consumo digital de formatos narrativos en L1. 2023-02-01T12:45:19Z 2023-02-01T12:45:19Z 2022-12-13 info:eu-repo/semantics/article Peña-Acuña, B., & Crismán Pérez, R. (2022). Lectura proyectada versus consumo real de formatos narrativos en lengua española en universitarios de español como L1. Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14308] https://hdl.handle.net/10481/79530 10.24310/isl.vi18.14308 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Universidad de Málaga