Instrumentalization of Women's Bodies in the Novel The Handmaid's Tale by Margaret Atwood Castillo Soto, María Auxiliadora Rodríguez Salas, Gerardo Zygadlo, Grazyna Instituto Universitario de Estudios de las Mujeres y de Género Handmaid's Tale Margaret Atwood Women's Bodies Societal Dichothomies Hierarchy of Bodies Abject The relegation of the body to a lower status in contrast to the mind has resulted in the subordination of women, who supposedly are more closely associated to the body. Due to this displacement, the present thesis aims at illustrating how the Gileadean society, a totalitarian regime in the novel The Handmaid’s Tale written by Margaret Atwood, instrumentalizes on women’s bodies for society’s own benefit. The analysis follows a Literary Criticism methodological approach, taking into consideration the roles and social positions of the novel’s female characters: the Wives, the Aunts, the Marthas, the Handmaids, the Sex Workers and Econowives, and the Unwomen. This same categorization of women present in the novel is the one I use to lay out the argumentation in the analysis. The analysis is developed through the in-depth study of societal dichotomies. Here, “societal dichotomies” work as an umbrella term which embeds the following categories of analysis: 1) the mind/body dualism, 2) the women’s body as the lacking Other, 3) the hierarchy of bodies, 4) the lack of subjectivity and 5) the abject. These categories of analysis are applied to the different groups of women in the novel to illustrate the abovementioned instrumentalization of bodies, following the implicit hierarchy of bodies as the organizational pattern. The results show how although the instrumentalization is undeniable, the level of subordination varies depending on the group of women that is being analyzed. For this reason, this thesis also aims at identifying different survival strategies that these female characters develop to escape the imposed victimization role. Although they do not escape physically, small acts of defiance such as positive self-talk and the creation of a female support network remind us that whenever there is oppression there is also resistance. La relegación del cuerpo a un estatus menor frente a la mente ha resultado en la subordinación de las mujeres, quienes supuestamente están más cercanamente asociadas con el cuerpo. Debido a este desplazamiento, la presente tesis ilustra cómo la sociedad de Gilead, un régimen totalitario en la novela El cuento de la criada escrita por Margaret Atwood, instrumentaliza los cuerpos de las mujeres para su propio beneficio. El análisis comprende una metodología de crítica literaria, tomando en consideración los roles y las posiciones sociales de los personajes femeninos de la novela: las Esposas, las Tías, las Marthas, las Criadas, las Trabajadoras Sexuales y las Econoesposas, y las No Mujeres. Es esta misma categorización de mujeres presente en la novela la cual utilizo para exponer la argumentación en el análisis. El análisis se desarrolla a través de un estudio en profundidad de dicotomías sociales. Aquí, “dicotomías sociales” funciona como un término general que comprende las siguientes categorías de análisis: 1) el dualismo mente/cuerpo, 2) el cuerpo de la mujer como el Otro carente, 3) la jerarquía de cuerpos, 4) la carencia de subjetividad y 5) lo abyecto. Estas categorías de análisis se aplican a los diferentes grupos de mujeres en la novela para ilustrar la instrumentalización de los cuerpos mencionada anteriormente, siguiendo la implícita jerarquía de cuerpos en el patrón organizativo. Los resultados demuestran cómo, aunque la instrumentalización es innegable, el nivel de subordinación depende del grupo de mujeres que está siendo analizado. Por esta razón, esta tesis también identifica diferentes estrategias de supervivencia que los personajes femeninos desarrollan para escapar del rol de víctima impuesto. Aunque ellas no escapan físicamente, pequeños actos de desafío como la motivación personal y la creación de una red de apoyo de mujeres nos recuerdan que donde sea que haya opresión hay también resistencia. 2019-07-02T10:28:11Z 2019-07-02T10:28:11Z 2019-06-21 2019-06-21 info:eu-repo/semantics/masterThesis http://hdl.handle.net/10481/56264 10.30827/Digibug.56264 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España MASTER ERASMUS MUNDUS EN ESTUDIOS DE LAS MUJERES Y DE GÉNERO