Are CLIL Students More Motivated? An Analysis of Affective Factors and their Relation to Language Attainment Navarro Pablo, Macarena García Jiménez, Eduardo CLIL Motivation and language attainment AICLE Motivación y resultados de aprendizaje lingüístico This paper addresses the purported belief that Content and Language Integrated Learning positively influences students’ affective stance. It compares the motivation of CLIL and non-CLIL learners in seven state schools and one charter school in the province of Seville, both at Primary (n=194) and Compulsory Secondary Education (n=158) level. Affective aspects pertaining to motivation and anxiety are grouped around four clusters of factors: (i) desire to work and self-esteem (containing 10 items); (ii) anxiety in the face of exams (with a negative-inhibitory content and made up of 9 elements); (iii) lack of interest in studying (comprising 9 items); and (iv) realistic personal self-demand (consisting of 7 elements). The interaction of motivation and language attainment (considering use of English, vocabulary, listening, speaking, and reading) is also measured in order to confirm or refute prior findings which tend to assign higher levels of motivation to CLIL strands. Este artículo aborda la creencia de que el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua tiene una influencia positiva sobre la situación afectiva del alumnado. En este trabajo se compara la motivación de estudiantes que cursan programas bilingües “AICLE” frente a los que no. La muestra pertenece a siete colegios públicos de la provincia de Sevilla en niveles de Educación Primaria (n=194) y Secundaria Obligatoria (n=158). Los factores afectivos relacionados con la motivación y la ansiedad se han agrupado en cuatro apartados: (i) el deseo de trabajar y la autoestima (con 10 ítems); (ii) la ansiedad frente a los exámenes (con un efecto negativo sobre el aprendizaje de contenido y que cuenta con 9 ítems); (iii) falta de interés por el estudio (con 9 ítems); y (iv) auto-exigencia personal (con 7 ítems). También se ha analizado la interacción entre la motivación y los resultados de aprendizaje lingüístico (considerando uso del inglés, vocabulario, destrezas de comprensión y expresión oral y lectura) con el objetivo de confirmar o refutar resultados de investigaciones previas que parecen asignar niveles altos de motivación asociados al AICLE. 2018-12-05T15:52:54Z 2018-12-05T15:52:54Z 2018-01 info:eu-repo/semantics/article Navarro Pablo, Macarena; García Jiménez, Eduardo. Are CLIL Students More Motivated? An Analysis of Affective Factors and their Relation to Language Attainment. Porta Linguarum, 29: 71-90 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54023] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/54023 10.30827/Digibug.54023 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada