The program Ethnomathematics: Cognitive, anthropological, historic and socio-cultural bases D' Ambrosio, Ubiratán Knowledge Cognition Curriculum Ethnomathematics Conocimiento Cognición Currículum Etnomatemáticas This document was originally presented at the Segundo Coloquio Internacional de la Teoría de la Objetivación, Laurentian University, Canadá; Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia; Universidad Pedagógica Nacional, Mexico: Instituto Politécnico Nacional, México, 17 al 20 de enero de 2017. We discuss the concept of knowledge and the cognitive process backing the evolution of knowledge in the human species. This leads to a reflection about the meaning peace. In simple terms, peace is the capability of dealing with conflicts [which are unavoidable as a result of individual differences] without the resource to arrogance and to bigotry, which culminates in aggression and violent confrontation. A road to peace is the reformulation of education. A proposal of a new concept of curriculum is presented and there is a brief discussion of the Program Ethnomathematics as the realization of the proposal. Discutimos el concepto de conocimiento y el proceso cognitivo de soporte a la evolución del conocimiento en la especie humana. Esto conduce a una reflexión sobre el significado de paz. En términos simples, la paz es la capacidad de lidiar con conflictos [que son inevitables como consecuencia de las diferencias individuales] sin el recurso a la arrogancia y fanatismo, que culmina en agresión y la confrontación violenta. Un camino hacia la paz es la reformulación de la educación. Se presenta una propuesta de un nuevo concepto de currículo y hay una breve discusión del Programa Etnomatemáticas como la realización de la propuesta. 2018-09-28T07:46:43Z 2018-09-28T07:46:43Z 2018-07 info:eu-repo/semantics/article PNA, 12(4): (2018). [D’Ambrosio, U. (2018). The program Ethnomathematics: Cognitive, anthropological, historic and socio-cultural bases. PNA, 12(4), 229-247] [http://hdl.handle.net/10481/53007] http://hdl.handle.net/10481/53007 10.30827/pna.v12i4.7851 eng PNA;12(4); http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada