Comparative study of the performances of Greek adolescents in dictée Micha, Paraskevi Music education Western-European music Tonic music Greek demotic music Music dictation (dictée) Errors Educación musical Música europea-occidental Música tónica Música popular Música dictado (dictée) Errores Music dictation (dictée) constitutes one of the most difficult challenges in the teaching of music and a source of disappointment for the students. Their errors, during this lesson, may be fundamental to our research. The goal of this paper is to observe, describe and analyse the errors made during the recording of melodies of western European and tropical Greek demotic music (traditional cosmopolitan melodies). These errors indicate proof and a means of analysis of the mental procedures which are inextricably connected to the teaching of music. By analysing these errors we will attempt to discover the causes which provoke difficulties and are inextricably connected to notes, intervals, scales, drops and rhythmic values. The statistical sample of the students (36 students) is a representative of the two different teaching methods (traditional and Kodaly) in an environment of a specific musical culture (Greek). El dictée (dictado musical) es una de las pruebas más duras en la enseñanza de la música y fuente de frustración para los estudiantes. Sus errores durante este curso pueden ser reveladores en nuestra investigación. Nuestro objetivo es observar, describir y analizar los errores cometidos en la transcripción de melodías tonales y de música tropical occidental tradicional griega (melodías tradicionales). Estos errores son signos y medios de análisis de los procesos cerebrales que están íntimamente ligados al aprendizaje musical. Analizándolos, trataremos a descubrir las causas de las dificultades que causan estos errores en treinta y seis estudiantes y que están íntimamente ligadas a los intervalos, los niveles, las cadencias y los valores rítmicos. La muestra estadística de estudiantes (36 estudiantes) es representativa de las dos diferentes enseñanzas (tradicional y Kodály) en un medio ambiente de la cultura musical especifica (griego). 2017-05-04T08:24:54Z 2017-05-04T08:24:54Z 2012-03 info:eu-repo/semantics/article Micha, P. Comparative study of the performances of Greek adolescents in dictée. DEDiCA, 2: 103-122 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46142] 2182-018X http://hdl.handle.net/10481/46142 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada