Discourses of power in mathematics education research: Concepts and possibilities for action Valero, Paola Discourses of power in mathematics education research Liberal view of power Marxist view of power Post-structuralist view of power Discursos de poder en la investigación en educación matemática Visión liberal del poder Visión marxista del poder Visión postestructuralista del poder Mathematics education is powerful. This is an assertion that appears often in mathematics education research papers. However, the meaning of the assertion is far from being clear. An analysis of different ways of talking about power in relation to mathematics education, in research literature, is put forward. Three main discourses are identified: Power as an intrinsic capacity, power as structural imbalance, and power as distributed positioning. Identifying these discourses allows clarifying the values associated to mathematics education and the pedagogical imaginaries that are possible to envision for mathematics teaching and learning. La educación matemática es poderosa. Esta afirmación aparece con frecuencia en artículos de investigación; no obstante su significado no es siempre claro. Un análisis de las distintas maneras de hablar sobre el poder en relación con la educación matemática se ponen al descubierto en tres tipos de discursos: el poder como capacidad intrínseca, el poder como desequilibrio estructural y el poder como posicionamiento distribuido. La identificación de estos tres discursos permite elucidar los valores que se le atribuyen a la educación matemática, y hacer evidente los imaginarios pedagógicos posibles para pensar la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. 2010-05-26T09:50:22Z 2010-05-26T09:50:22Z 2008-01 info:eu-repo/semantics/article Valero, P. (2008). Discourses of power in mathematics education research: Concepts and possibilities for action. PNA 2(2), 43-60. 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/4440 en PNA;2(2) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).