Five dimensions to study teacher education change for improving musical creative learning Giglio, Marcelo Creative collaboration Teacher education Teacher change Educational reform Musical creativity Colaboración creativa Formación docente Cambio docente Reforma educativa Creatividad musical Today, creative pedagogical practices in Music Teacher Education need an intense dialogue between the worlds of practice and practice research in order to respond to constantly evolving educational, artistic and cultural needs. How can we develop favourable conditions to improve the creative learning of music? What are the dimensions that should be considered to improve creative and innovative teaching practices within the context of Teacher Education? In this reflection, I explore five dimensions of changing practices in teaching aimed at improving and developing creative music education. First, I will discuss creativity as the purpose of the change as educational reform (curriculum) or as pedagogical innovation. I will consider teachersʼ reactions to change as a prediction of acts or representations of actors and their action in the process of change (acts, roles and skills). I will examine the interaction or relationship between individuals and partnerships for training and developing professionals. And finally, I will discuss the forms of contribution to change (teacher adaptation or adjustment activities or practices for educational purposes. El lugar concedido a la creatividad musical en la formación docente necesita un intenso diálogo entre el mundo de la práctica y la investigación para responder a la constante evolución de los campos educativos, artísticos y culturales. ¿Cómo podemos desarrollar ciertas condiciones favorables para mejorar el aprendizaje creativo de la música? ¿Cuáles son las dimensiones que deben tenerse en cuenta para mejorar las prácticas de enseñanzas innovadoras y creativas en el contexto de la formación docente? En esta reflexión sobre mis diferentes trabajos de investigación, exploro cinco dimensiones de la práctica y la investigación que deberían tenerse en cuenta para mejorar y desarrollar la educación musical creativa. En primer lugar, me referiré a la creatividad como aspecto importante de cambio en reformas educativas, o como innovación pedagógica. Considero las reacciones de los docentes tanto como una predicción de sus acciones que como sus propias representaciones y acciones en el proceso de cambio (actos, roles y conocimientos profesionales). Examino las interacciones o relaciones entre los individuos y los grupos en la formación profesional del docente. Y, por último, me referiré a las formas de contribución al cambio (adaptación del docente, sus actividades y sus prácticas con fines educativos. 2016-01-11T08:22:36Z 2016-01-11T08:22:36Z 2013-12-15 info:eu-repo/semantics/article Giglio, M. (2013). Five dimensions to study teacher education change for improving musical creative learning. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 80-89. [http://hdl.handle.net/10481/39396] 1989-9572 http://hdl.handle.net/10481/39396 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada