Layers of generality and types of generalization in pattern activities Radford, Luis Algebraic thinking Aritmetic thinking Generalization Layers of generality Objectification Semiotics Estratos de generalidad Objetivación Pensamiento algebraico Pensamiento aritmético Semiótica Pattern generalization is considered one of the prominent routes for introducing students to algebra. However, not all generalizations are algebraic. In the use of pattern generalization as a route to algebra, we —teachers and educators— thus have to remain vigilant in order not to confound algebraic generalizations with other forms of dealing with the general. But how to distinguish between algebraic and non-algebraic generalizations? On epistemological and semiotic grounds, in this article I suggest a characterization of algebraic generalizations. This characterization helps to bring about a typology of algebraic and arithmetic generalizations. The typology is illustrated with classroom examples. La generalización de patrones es considerada como una de las formas más importantes de introducir el algebra en la escuela. Sin embargo, no todas las generalizaciones de patrones son algebraicas. Como consecuencia, en el uso de patrones como recurso didáctico, se debe tener mucho cuidado en no confundir generalizaciones algebraicas con otras formas de generalización. Ahora bien, ¿cómo distinguir entre las unas y las otras? En este articulo, basado en ideas epistemológicas y semióticas, sugiero una caracterización de generalizaciones algebraicas. Dicha caracterización permite establecer una tipología, la cual es ilustrada a través de ejemplos concretos. 2010-05-05T07:34:36Z 2010-05-05T07:34:36Z 2010-01 info:eu-repo/semantics/article Radford, L. (2010). Layers of generality and types of generalization in pattern activities. PNA, 4(2), 37-62. 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/3505 en PNA;4(2) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)