The "healthy lifestyle guide pyramid" for children and adolescents González Gross, Marcela Gómez-Lorente, J. J. Valtueña, Jara Ortiz, J. C. Meléndez, A. Nutrition Physical activity Physical fitness Hydration Hygiene Health Nutrición Actividad física Condición física Hidratación Higiene Salud Introduction: Increasing evidence demonstrates that risk factors for chronic diseases are established during childhood and adolescence. Consensus about the need to increase prevention efforts makes the adoption of a healthy lifestyle seem desirable from early childhood onwards. After reviewing educational tools for children and adolescents aimed at promoting a healthy lifestyle, it was recognized that there was a need to develop a simple educational tool specifically designed for these age groups. Methods: Development of the healthy lifestyle pyramid for children and adolescents. Results: We propose a three-dimensional, truncated and staggered pyramid with 4 faces and a base, which introduces a completely new concept that goes beyond other published pyramids. Each of the faces is oriented towards achieving a different goal. Two faces (faces 1 and 2) are formulated around achieving a goal on a daily basis (daily food intake, face 1, and daily activities, face 2). Face 3 is an adaptation of the traditional food guide pyramid, adapted to children’s energy, nutritional and hydration needs. Face 4 deals with both daily and life-long habits. On the base of the pyramid, there is advice about adequate nutrition alternating with advice about physical activity and sports. Conclusion: The Healthy Lifestyle Pyramid© is specifically developed for children and adolescents according to current scientific knowledge and evidence-based data and includes easy-to-follow advice and full colour pictures. Following these guidelines should improve health and reduce risk factors, promoting enjoyable and appropriate development towards adulthood. Introducción: En la actualidad, existe evidencia científica de que los factores de riesgo de enfermedades crónicas se establecen durante la infancia y la adolescencia. La adopción de un estilo de vida saludable parece deseable desde edades tempranas existiendo un consenso cada vez mayor hacia la prevención. Al revisar las herramientas educativas existentes para niños y adolescentes dirigidas a la mejora de la adquisición de un estilo de vida saludable, se advirtió de la necesidad de desarrollar un instrumento educativo desarrollado específicamente para estos grupos de edad. Métodos: Desarrollo de la pirámide de estilo de vida saludable para los niños y adolescentes. Resultados: Nuestra propuesta trata de una pirámide tridimensional con 4 caras y una base, truncada y escalonada, introduciendo un nuevo concepto que va más allá de lo publicado en otras pirámides. Cada una de las caras se orienta hacia la consecución de un objetivo. Las dos primeras caras (caras 1 y 2) se han formulado con el fin de lograr un objetivo sobre una base diaria (alimentación diaria, la cara 1, frente a las actividades diarias la cara 2). La Cara 3 es una adaptación de la tradicional pirámide de alimentos, adecuada a las necesidades de energía, nutrientes e hidratación de los niños. La Cara 4 muestra los hábitos de higiene y salud que se deben mantener durante toda la vida. En la base de la pirámide, se alternan mensajes sobre la nutrición adecuada con mensajes relacionados con la actividad física y el deporte. Conclusión: La Pirámide del Estilo de Vida Saludable© se ha desarrollado específicamente para niños y adolescentes, teniendo en cuenta los actuales conocimientos científicos. Incluye mensajes fáciles de entender e imágenes a todo color. El seguimiento de estas directrices debería contribuir a mejorar la salud y a la reducción de los factores de riesgo en la edad adulta, al tiempo que se divierten y crecen de una manera aconsejable. 2014-09-08T10:11:43Z 2014-09-08T10:11:43Z 2008 info:eu-repo/semantics/article González-Gross, M.; et al. The "healthy lifestyle guide pyramid" for children and adolescents. Nutrición Hospitalaria, 23(2): 159-168 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/32938] 0212-1611 http://hdl.handle.net/10481/32938 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Aula Médica; Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral (SENPE)