A comparative study on gender agreement errors in the spoken spanish of heritage speakers and second language learners Martínez-Gibson, Elizabeth A. Language in contact Second language acquisition Heritage speakers Minority languages Bilingualism First language attrition Spanish in the United States Lenguas en contacto Adquisición de lenguas extranjeras Hispanohablantes Lenguas de minorías Bilingüismo Pérdida de la lengua nativa Español de los Estados Unidos This study analyzes grammatical gender errors in the spoken Spanish of three groups of high school students in the United States: first and second generation heritage speakers and second language learners; and compares the findings to previous research in the areas of second language acquisition and language of heritage speakers in a contact situation. Students were presented with a series of drawings with questions related to social settings. The responses were recorded and analyzed for differences in the number of gender assignment and agreement errors between the three different groups and in the error patterns of gender assignment and agreement provided by these groups. Este estudio analiza los errores de género gramatical en el español hablado de tres grupos de estudiantes de la escuela secundaria en los Estados Unidos: la primera y segunda generación de hispanohablantes y estudiantes de español como segunda lengua; y compara los resultados con estudios previos sobre la adquisición de la lengua secundaria y la primera lengua de los hablantes en una situación de contacto de lenguas. A los estudiantes se les presentó una serie de dibujos con cuestionarios de situaciones sociales. Se grabaron las respuestas y se analizaron las diferencias en el número y los tipos de errores de género asignado a los sustantivos y de concordancia entre el sustantivo y el adjetivo presentadas por los tres grupos de hispanohablantes. 2014-05-28T06:55:33Z 2014-05-28T06:55:33Z 2011-01 info:eu-repo/semantics/article Martínez-Gibson, E.A. A comparative study on gender agreement errors in the spoken spanish of heritage speakers and second language learners. Porta Linguarum, 15: 177-193 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31991] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31991 10.30827/Digibug.31991 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada