Investigating participation level in foreign language classrooms through the analysis of communicative discourse Velasco Moreno, Mª. Isabel FL classes Discourse analysis Students´ L2 oral output Communicative acts L2 teaching Clases de lengua extranjera Análisis del discurso Producción oral del alumnado en L2 Actos comunicativos Enseñanza L2 Foreign Language classes have not been sufficiently investigated probably due to the difficulty of finding a successful method of analysis. We propose a model of Communicative Discourse Analysis (CODAM) with a taxonomy of Verbal and Non Verbal acts in Initiation, Response and Follow Up moves (I, R, F) according to the intention of each speaker's contribution to communicative discourse. By applying CODAM to the corpus obtained from actual classes in Andalusia, we have been able to compare not only the extension of communicative discourse but also speakers' participation level and learners' use of English in the classroom El desarrollo de las clases de LE no ha sido suficientemente estudiado dada la dificultad de encontrar un adecuado método de análisis. Presentamos un modelo de Análisis del Discurso Comunicativo (CODAM) con una taxonomía de actos Verbales y No Verbales para movimientos de Iniciación, Respuesta o Continuación según la intencionalidad del hablante. La aplicación de CODAM al corpus obtenido de clases actuales de L2 en Andalucía, ha permitido conocer la extensión del discurso comunicativo en las distintas sesiones; comparar los niveles de participación oral así como la utilización de la lengua inglesa en el aula 2014-05-27T10:20:23Z 2014-05-27T10:20:23Z 2012-01 info:eu-repo/semantics/article Velasco Moreno, M. I. Investigating participation level in foreign language classrooms through the analysis of communicative discourse. Porta Linguarum, 17: 47-65 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31957] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31957 10.30827/Digibug.31957 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada