The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability Marefat, Fahimeh Barbari, Fatemeh Out-of-class language learning strategies Formal practice Functional practice Monitoring Estrategias de aprendizaje extra-escolares Práctica formal Práctica funcional Seguimiento This study examines the potential inter-relationship between three language learning strategies (Formal, Functional and Monitoring), proficiency level and reading comprehension ability in a foreign language. The data, obtained from 60 male and female Iranian EFL students, was collected through the questionnaire on learner strategies, derived from Rubin-Stern inventories, and a reading comprehension test, derived from Carrel (1991) and Nelson Test. Results indicate that students mostly used monitoring strategy. It means that learners pay more attention to the use of linguistic forms and modify language responses the most. Also this study finds that Iranian EFL learners do not employ the Formal, Functional or Monitoring learning strategies differently as far as their proficiency levels or reading comprehension ability are concerned. Based on this statement, the researchers can claim that although almost all the learners unconsciously use a lot of strategies in their learning experience, the idea of learning through strategies, especially what they can expand out of the classroom, was quite new for the subjects in this study. The analysis of learners’ language learning strategies shows that the students of the high level of proficiency mostly used reading activities and students of the middle and lower levels of proficiency used listening activities more often. The results indicate that they use more receptive skills than productive ones. Este estudio examina la potencial inter-relación entre tres estrategias de aprendizaje (Formal, Funcional y de Seguimiento), niveles de capacidad y de comprensión lectora en una lengua extranjera. Los datos, obtenidos de 60 estudiantes de masculinos y femeninos de EFL se recogió a través de cuestionarios sobre estrategias del aprendiz, derivadas de las taxonomías de Rubin-Stern y un test de comprensión lectora, derivadas del test de Nelson y Carrel (1991). Los resultados indican que los estudiantes usaron en su mayoría estrategias de seguimiento (monitoring). Significa que los aprendices prestan más atención al uso de formas lingüísticas y modifican respuestas lingüísticas. También este estudio demuestra que los estudiantes iraníes de EFL no emplean las estrategias formal, funcionales y de seguimiento de manera diferente en cuanto a sus niveles y habilidades. Según esto, los investigadores pueden afirmar que aunque la mayoría de los aprendices usan de manera inconsciente muchas estrategias en su experiencia de aprendizaje, la idea de aprender a través de estrategias, especialmente lo que pueden aprovechar del aula, fue bastante nuevo para los sujetos de este estudio. El análisis de las estrategias de aprendizaje de lenguas muestra que los alumnos de mayor nivel usaron las actividades de lectura y que los de nivel medio y bajo usaron actividades auditivas con mayor frecuencia. Los resultados indican que usan más las destrezas receptivas que las productivas. 2014-05-22T11:15:21Z 2014-05-22T11:15:21Z 2009-06 info:eu-repo/semantics/article Marefat, F.; Barbari, F. The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability. Porta Linguarum, 12: 91-106 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31873] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31873 10.30827/Digibug.31873 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada