L1 in the EFL classroom: more a help than a hindrance? Rodríguez Juárez, Carolina Oxbrow, Gina Mother tongue Lengua materna Translation Traducción Contrastive analysis Análisis contrastivo EFL classroom practice Actividades en el aula de inglés The use of the L1 in monolingual contexts has been somewhat frowned upon in EFL classrooms over the years, with teaching activities usually conducted exclusively in the target language. However, if used judiciously, the mother tongue may in fact become a teaching and learning resource which can greatly enhance the acquisition process and encourage learners to focus on similarities and differences between their L1 and the language under study. In the present study, we shall explore the use of L1 and translation with first-year English Language students of ‘English Philology’ at the University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain. El uso de la lengua materna en contextos monolingües de enseñanza del inglés como lengua extranjera ha estado a menudo mal considerado, realizándose las tareas docentes exclusivamente en la lengua meta. Sin embargo, el uso sensato de la lengua materna puede de hecho servir como un recurso de enseñanza/aprendizaje que puede mejorar los procesos de adquisición y ayudar a los alumnos a centrarse en las diferencias y similitudes entre su lengua y la lengua extranjera. En este trabajo, investigaremos el uso de la lengua materna y de la traducción en alumnos de primer curso de Filología Inglesa de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, España. 2014-05-16T12:08:06Z 2014-05-16T12:08:06Z 2008-01 info:eu-repo/semantics/article Rodríguez Juárez, C.; Oxbrow, G. L1 in the EFL classroom: more a help than a hindrance?. Porta Linguarum, 9: 93-109 (2008). [http://hdl.handle.net/10481/31748] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31748 10.30827/Digibug.31748 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada