Techniques and strategies utilized for vocabulary acquisition: the necessity to design a multifaceted framework with an instrcutionally wise equilibrium Mohseni-Far, Mohammad Vocabulary acquisition/learning Adquisición/aprendizaje de vocabulario Strategies and techniques Estrategias y técnicas Lexical knowledge Conocimiento léxico Lexical development Desarrollo léxico The purpose of this paper is to pore attentively inquiry over vocabulary learning/acquisition strategies and techniques within the scope of second/foreign language. In doing so, the research is intended to zoom in profoundly on the variables connected to lexical knowledge and accordingly launch rather comprehensive framework taking in and accounting for mostly important strategies and pertinent factors within the vocabulary acquisition context. To begin with, a sketch taking in four salient variables which are learner, task, context, and strategies is introduced to pay meticulous heed to the review. Moreover, previously-conducted research along mentioned variables is critically considered. In particular, the analysis zeroes in deeply on task-dependent strategies for this variable is much more tangible and yet possesses practically more pedagogical implications. In lieu of seeking the superlative strategies and techniques that bring into being the paramount outcomes, the investigator implies the relative efficiency of each single strategy and technique. The organic notion underlying this study is that the most effective and efficient lexical development will occur in multifaceted curriculums that attain a pedagogically well-reasoned symmetry between explicit and implicit activities for L2 learners at all levels of their progress. El objetivo de este artículo es estudiar detalladamente las estrategias y técnicas de aprendizaje/adquisición de vocabulario dentro del campo de las segundas lenguas o lenguas extranjeras. Con este propósito, el estudio focaliza exhaustivamente sobre las variables relacionadas con el conocimiento léxico y estable un marco teórico exhaustivo considerando las estrategias más importantes y los factores más pertinentes para el aprendizaje de vocabulario. Para empezar, se introduce un bosquejo sobre las cuatro variables más relevantes como son el aprendiz, la tarea, el contexto y las estrategias. Además, consideramos de manera crítica investigaciones llevadas a cabo previamente sobre las mismas variables. En particular, el análisis se centra de forma profunda en estrategias dependientes de la tarea para esta variable. Así, es mucho más tangible y posee más implicaciones pedagógicas. En lugar de buscar las estrategias y técnicas superlativas que representan los resultados más sobresalientes, el investigador relaciona la eficacia relativa de cada una de las estrategias y técnicas. La noción orgánica que subyace a este estudio es que el desarrollo léxico más efectivo y eficiente tiene lugar siempre en currículos multifacéticos que logran una simetría pedagógica razonada entre las actividades explícitas e implícitas para los aprendices de L2 en todos los niveles de su progreso. 2014-05-07T12:09:52Z 2014-05-07T12:09:52Z 2007-06 info:eu-repo/semantics/article Mohseni-Far, M. Techniques and strategies utilized for vocabulary acquisition: the necessity to design a multifaceted framework with an instrcutionally wise equilibrium. Porta Linguarum, 8: 137-152 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/31624] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31624 10.30827/Digibug.31624 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada