Motivation and second language acquisition Gardner, Robert C. Motivation Motivación Second language acquisition Adquisición de una segunda lengua Catalonia Cataluña This paper posits four stages of language acquisition, identified as elemental, consolidation, conscious expression, and automaticity and thought, and considers the role of motivation in this process. It distinguishes between two types of motivation, language learning motivation and classroom motivation, indicating how these relate to two distinct contexts, the cultural and the educational through their influence on integrativeness and attitudes toward the learning situation. It discusses how the two types of motivation are differentially involved in the four stages, and empirical support for this perspective is presented in the form of path analyses of two samples of students from Catalonia. En este trabajo se establecen cuatro etapas en el proceso de adquisición de las lenguas, identificadas como etapa elemental, de consolidación, expresión consciente, automática y de pensamiento, y se considera el rol de la motivación en este proceso. Se distinguen dos tipos de motivación, motivación en el aprendizaje de la lengua y motivación de aula, y se indica cómo ambas se relacionan con dos tipos de contextos diferentes, el contexto cultural y el educativo a través de su influencia en los procesos de integración y en las actitudes hacia la situación de aprendizaje. Se demuestra cómo los dos tipos de motivación están implicados de forma diferenciada en las cuatro etapas y se presenta un estudio empírico que estudia la relación entre una serie de variables referidas a dos muestras de estudiante de ESO de Cataluña. 2014-05-07T10:53:35Z 2014-05-07T10:53:35Z 2007-06 info:eu-repo/semantics/article Gardner, R.C. Motivation and second language acquisition. Porta Linguarum, 8: 9-20 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/31616] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31616 10.30827/Digibug.31616 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada