Survival language learning syllabuses revisited: a customized functional-notional approach Miranda García, Antonio Calle Martín, Javier Sáez Melendo, Ana Belén Communicative Functions Needs analysis Notions Planning Situations Survival english Syllabus design Vocabulary Análisis de necesidades Diseño de programación Enfoque comunicativo Funciones Inglés de supervivencia Nociones Situaciones Vocabulario Research on survival English syllabuses has been scarce in the last decades. There is nothing worse than the solitude of a teacher facing a course with such characteristics as continuous hesitations about the materials, activities and the learners’ needs arise every now and then. Our contribution stems from Nation and Crabbe’s article “A Survival Language Learning Syllabus for Foreign Travel” published in System in 1991, where a topic-based syllabus is proposed. The two-year experimental use of Nation and Crabbe’s model, though successful, unveiled some shortcomings having to do with the inventory of situations and the lexical domain included therein. In the light of the limited period of instruction and the short-term benefits that these courses usually hold, a functional/ notional model has been designed for the purpose inasmuch as students seem to gain a wider scope at the end of the learning process. La investigación en torno a la programación de un curso de inglés de supervivencia ha sido bastante escasa en las últimas décadas, basada casi exclusivamente en la publicación de libros de texto, la mayoría aplicados a la enseñanza del inglés como segunda lengua. La presente contribución parte del artículo de Nation y Crabbe “A Survival Language Learning Syllabus for Foreign Travel” (1991), donde se propone un enfoque basado en tareas. El empleo del modelo propuesto por Nation y Crabbe, aunque positivo en cuanto a los resultados, revela algunas deficiencias relacionadas fundamentalmente con el inventario de situaciones así como el componente léxico de las mismas. Estos cursos, por lo general, se caracterizan por su escaso número de horas así como por las expectativas en los resultados. Por lo tanto, en el presente artículo se propone un modelo funcional/nocional para los cursos de estas características que permite obtener una mayor competencia comunicativa por parte de los alumnos. 2014-02-25T14:12:18Z 2014-02-25T14:12:18Z 2006-01 info:eu-repo/semantics/article Miranda García, A.; Calle Martín, J.; Sáez Melendo, A.B. Survival language learning syllabuses revisited: a customized functional-notional approach. Porta Linguarum, 5: 109-128 (2006). [http://hdl.handle.net/10481/30549] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/30549 10.30827/Digibug.30549 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada