How does university teachers' emotional intelligence relate to their self-efficacy beliefs? Sarkhosh, Mehdi Rezaee, Abbas Ali Emotional intelligence Self-efficacy University teachers Flexibility Optimism Interpersonal relationship Tehran (Iran) Inteligencia emocional Auto-eficacia Profesores universitarios Flexibilidad Optimismo Relaciones interpersonales Teherán (Irán) Some studies have indicated the relationship between Emotional Intelligence (EI) and self-efficacy beliefs at schools or language institutes. This study, sought to investigate this association among university teachers. 105 university teachers participated in the present study. The participants were required to complete the “Teachers’ Sense of Efficacy Scale” and the “Emotional Intelligence Questionnaire”. Correlation and regression analysis were conducted on the data. The results of data analysis revealed that there was a strong positive relationship between EI and self-efficacy beliefs. Furthermore, it was found that among the fifteen components of EI, three subscales of Flexibility, Optimism and Interpersonal Relationship were positive predictors of Efficacy beliefs. Algunos estudios dan pruebas de la existencia de una relación entre la inteligencia emocional (EI, siglas en inglés) y la auto-confianza en las escuelas o institutos de lenguas. Este estudio tiene como objetivo, estudiar esta relación entre los profesores universitarios. Por ello se ha solicitado la participación de 105 profesores y se les pidió que respondan a las preguntas respecto a “El sentido de los profesores sobre la gradación de eficacia” así como “el cuestionario de la inteligencia emocional”. En los datos obtenidos se analizó tanto la correlación como la regresión. El resultado del análisis de los datos muestra que existe una relación positiva muy destacada entre EI y el auto-confianza. Además, se observó que tres factores subescalas de los quince componentes, es decir: la flexibilidad, el optimismo y la relación interpersonal eran considerados como los predicadores positivos de la eficacia. 2014-02-18T11:08:18Z 2014-02-18T11:08:18Z 2014-01 info:eu-repo/semantics/article Sarkhosh, M.; Rezaee, A.A. How does university teachers' emotional intelligence relate to their self-efficacy beliefs?. Porta Linguarum, 21: 85-100 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/30484] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/30484 10.30827/Digibug.30484 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada