Bio-cartography: towards a new theory of portraying Glosowitz, Monika Rodríguez Salas, Gerardo Thiele, Kathrin Universidad de Granada. Instituto de Estudios de la Mujer Representación Metamorfosis de la subjetividad Bio-arte Filosofías postestructuralistas Teorías feministas Postestructuralismo The project of bio-cartography interconnected the metamorphoses of subjectivity with the progress of representational thought, having drawn on the different fields of reflections concerned with the changing self: poststructuralist philosophies, feminist theories, studies of science and technology, linguistics, postcolonial and social sciences. Thus, through its title, this paper established the interrelations between theory, science, and art practice. The ubiquitous notion of representation (hence its different variations: figuration and transfiguration) was examined on the ground of bio-art works, and various exemplifications became not only illustrations of presented ideas, but also dynamic mappings of vivid metamorphoses. The attempt was to prepare new tools which facilitate the reception of new class of portraits, which I called ‘bio-portraits’. The concept of the bio-portrait was born on the crossroads of the philosophical reappraisal of the representational approach, the etymological roots which came from different origins and the background of bio-technological development. My aim was to show that the art practice no longer represents reality, but it transfigures and transcends it. Therefore, my analysis showed the presented works as effects of sociopolitical power relations and the way of their transformations, having opened possibilities of two-directional way of cooperation between theory and practice, science and art, reality and its representation. El proyecto de biocartografía ha interconectado las metamorfosis de la subjetividad con el progreso del pensamiento representacional, inspirado en los diferentes campos de pensamiento relacionados con el cambio en sí: filosofías postestructuralistas, teorías feministas, estudios científicos y tecnológicos, la lingüística y ciencias postcoloniales y sociales. A través de su título, este trabajo establece las relaciones entre teoría, ciencia y la práctica del arte. Se ha examinado la noción ubicua de la representación (de ahí sus variaciones: figuración and transfiguración) basándose en obras de bioarte, y varias ejemplificaciones se convirtieron no sólo en ilustraciones de las ideas representadas sino también en estructuras dinámicas de metamorfosis vivas. La idea fue preparar nuevas herramientas que facilitan la recepción de una nueva clase de retratos, los cuales llamo ‘biorretratos’. El concepto de biorretratos ha nacido del cruce de la revaloración filosófica con el acercamiento representacional, de las raíces etimológicas que provienen de diferentes orígenes y del fondo de desarrollo biotecnológico. Mi propósito fue indicar que la práctica del arte ya no representa la realidad, sino al contrario la transfigura y la transciende. Por consiguiente, mi análisis ha indicado los trabajos presentados como consecuencia de las relaciones de poder en un contexto sociopolítico y el camino de sus transformaciones, dando mas posibilidades en la creación de un camino bidireccional de cooperación entre la teoría y la práctica, la ciencia y el arte, la realidad y su representación. 2012-12-13T12:36:48Z 2012-12-13T12:36:48Z 2012-12-13 2012-06 info:eu-repo/semantics/masterThesis http://hdl.handle.net/10481/22720 10.30827/Digibug.22720 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License