Estudiante y profesor nuevos roles en la universidad Crisol Moya, Emilio EHEA Role Teacher Student Teaching and learning skills EEES Rol Docente Estudiante Enseñanza-aprendizaje Competencias The main consequence of the convergence of the European Higher Education Area (EHEA), or also known as "Bologna Process", derives in shaping a new university, which is necessary to meet the new needs of students, attending to their personal, professional and social (Romero, Gijon and Crisol, 2010). European convergence process has been a deep shift in the approach to teaching that is being developed in universities. There is a sort of speech of a new university-based on continuing education of the subject throughout its life. Now it is generating a new university student profile,which it is characterized by: having a close knowledge of technologies, use of new communication habits, and interest in new forms of education and self-learning, developing new skills, and so on. We are talking about a modern university system, quality, focusing on training of the student, where the university professor has to do more than teach, must promote creative learning by the student to think for himself. Now the priority is no longer teaching and university is the protagonist. La principal consecuencia de la convergencia del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), o también conocido como “Plan Bolonia”, deriva en la configuración de una nueva universidad, en la que se hace necesario responder a las nuevas necesidades de los estudiantes, atendiendo a sus características personales, profesionales y sociales (Romero, Gijón y Crisol, 2010). El proceso de convergencia europea ha supuesto un profundo cambio en el planteamiento de la enseñanza que se esta desarrollando en las Universidades. Se habla de una nueva Universidad basada en la formación continuada del sujeto a lo largo de la vida. Ahora, se trata de generar un nuevo perfil de estudiante universitario, que los caracterice por: poseer un conocimiento cercano a las tecnologías, empleo de nuevos hábitos de comunicación, interés por nuevas formas de enseñanza y autoaprendizaje, desarrollo de nuevas competencias, etc. Hablamos de un sistema universitario moderno, de calidad, centrado en la formación integral del estudiante; donde el profesor universitario tiene que hacer algo más que dar clase, deberá fomentar el aprendizaje creativo haciendo que el alumno piense por sí mismo. Ahora la docencia deja de ser prioritaria y el universitario es el protagonista. 2012-11-07T11:06:09Z 2012-11-07T11:06:09Z 2011-12-20 info:eu-repo/semantics/article Crisol, E. (2011). Student and teacher. New roles in the university. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 2, pp. 84 – 91. [http://hdl.handle.net/10481/22268] 1989-9572 http://hdl.handle.net/10481/22268 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Consorcio Mundusfor