Extending the cordination of cognitive and social perspectives Simon, Martin A. Constructivism Emergent perspective Learning theory Research methodology Social theory Constructivismo Metodología de investigación Perspectiva emergente Teoría del aprendizaje Teoría social Cognitive analyses are typically used to study individuals, whereas social analyses are typically used to study groups. In this article, I make a distinction between what one is looking with -one’s theoretical lens-and what one is looking at -e.g., an individual or a group-. By emphasizing the former, I discuss social analyses of individuals and cognitive analyses of groups, additional analyses that can enhance mathematics education research. I give examples of each and raise questions about the appropriateness of such analyses. Los análisis cognitivos se usan típicamente para estudiar individuos mientras que los análisis sociales se usan normalmente para estudiar grupos. En este artículo, distingo entre lo que se usa para mirar -el lente teórico propio- y lo que se mira -por ejemplo, un individuo o un grupo-. Enfatizando lo primero, discuto los análisis sociales de individuos y los análisis cognitivos de grupos sociales, análisis adicionales que pueden enriquecer la investigación en educación matemática. Presento ejemplos de cada uno de ellos y planteo preguntas respecto de la conveniencia de estos análisis. 2011-11-02T08:17:30Z 2011-11-02T08:17:30Z 2012-01 info:eu-repo/semantics/article Simon, M. A. (2012). Extending the coordination of cognitive and social perspectives. PNA, 6(2), 43-49 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/18314 eng PNA;6(2) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193),