Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,1 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/9208

Title: Nuevos retos para una Universidad en proceso de cambio: ¿Pueden ser los profesores (principiantes) los protagonistas?
Authors: Mayor Ruiz, Cristina
Issue Date: 1-Feb-2011
Abstract: Los nuevos cambios que se proponen para la Universidad española desde el proceso de convergencia europea propician una amplia reflexión en el ámbito de la formación del profesorado universitario. La adecuación al EEES hace necesario pensar en estrategias institucionales que le faciliten a los docentes dicho período de adaptación. La figura del profesor novel adquiere especial relevancia en este nuevo marco de actuaciones, por sus características y situación institucional. En este trabajo revisamos el papel de la universidad con respecto a sus profesores, sus compromisos y responsabilidades; los obstáculos y oportunidades que desde la propia institución se ofrecen; y las acciones y actuaciones a asumir para afrontar los retos y desafíos que tiene planteados.
The new Latest changes proposed by the European convergence process to Spanish University, encourage a broad debate in teachers training. The adaptation to the European Credit Transfer System requires elaborating institutional strategies which may be helpful to teachers in this period of adaptation. Due to its characteristics and institutional situation the role of novel teachers become especially relevant in this new framework of actions This paper reviews the role of the university regarding its teachers, its commitments and responsibilities, as well as obstacles and opportunities it generates. Finally, actions and interventions that must be taken on to face the current challenges are discussed.
Sponsorship: Grupo FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev131ART4;131
Keywords: Universidad
Formación del profesorado
EEES
Profesor novel
Estrategias formativas
University
Teacher training
ECTS
Beginning teacher
Training strategies
URI: http://hdl.handle.net/10481/9208
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,1 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev131ART4.pdf190.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada