Concerns About Inequality in Health, Education and Income Jointly Predict Collective Actions
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Fundación Universitaria Konrad Lorenz
Materia
Subjective economic inequality Education opportunities Health access Income inequality Collective actions Desigualdad económica subjetiva Oportunidades en educación Acceso a la salud Desigualdad de ingresos Acciones colectivas
Fecha
2023Referencia bibliográfica
F. M. Soler-Martínez et al. Concerns About Inequality in Health, Education and Income Jointly Predict Collective Actions. Revista Latinoamericana de Psicología (2023) 55, 99-108. [https://doi.org/10.14349/rlp.2023.v55.12]
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FPU Programme of the Spanish Ministry of Universities. Complementary FPU19/04227; MCIN/AEI PID2019.105643GB.I00Resumen
Introduction: Income inequality is often tolerated and justified, but when it brings about disparities in other domains of life (e.g., health or education), it may be seen with di-fferent eyes. In this research, we aimed to explore concerns regarding economic inequality in health, education, and income, and its relationship to supporting collective actions to reduce inequality. Method: We used survey data (N = 20,204, 18 countries) from the Latinobarometer 2020. We conducted descriptive analyses, latent class analyses, and analyses of multilevel linear regression to test our hypothesis. Results: We found that people were more concerned about health access and education opportunities than income inequality. We also identified two classes of people: one class concerned about education and health and the other uncon-cerned about inequality in any domain. In addition, results showed that all concerns and class membership predicted greater support of collective actions to reduce inequality. Conclusions: These preliminary findings suggest that concerns about education and health disparities may serve to increase awareness of overall inequality and mobilise the public.& COPY; 2023 Fundacion Universitaria Konrad Lorenz. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Introducción: La desigualdad de ingresos a menudo se tolera y justifica, pero cuando esta conlleva desigualdades en otros ámbitos de la vida (e.g., salud o educación), puede
que se vea con ojos diferentes. En este artículo tratamos de explorar la preocupación por la
desigualdad económica en salud, educación e ingresos, así como su relación con el apoyo a acciones colectivas para reducir la desigualdad. Método: Usamos datos secundarios (N = 20 204,
18 países) del Latinobarómetro 2020. Llevamos a cabo análisis descriptivos, análisis de clases
latentes y análisis de regresión multinivel. Resultados: Encontramos que la gente estaba más
preocupada por el acceso a la salud y las oportunidades en educación que por la desigualdad
en el ingreso. También identificamos dos perfiles de personas: unas preocupadas por la educación y la salud, y otras poco preocupadas por la desigualdad en ninguno de los ámbitos. Además, los resultados mostraron que todas las preocupaciones y los distintos perfiles predecían
un mayor apoyo a las acciones colectivas para reducir la desigualdad. Conclusiones: Estos hallazgos preliminares sugieren que la preocupación por las desigualdades en salud y educación
podrían servir para aumentar la conciencia sobre la desigualdad general y movilizar al público.