Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 26/2 - 2010 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7553

Title: La comercialización de las medicinas alternativas. Consumo de espacios de inmunidad. El caso de la Ciudad de México
Other Titles: The commercialization of alternative medicines: Consumption of immunity spaces. The case of Mexico City
Authors: Saavedra Solano, Nayelhi
Berenzon Gora, Shoshana
Issue Date: Dec-2010
Abstract: El texto aborda algunos aspectos de la comercialización de las medicinas alternativas en la Ciudad de México. Si bien la popularidad que han cobrado estas terapias obedece, por una parte, a específicas demandas de salud; por otra, el consumo de confort y entretenimiento ha estimulado un mercado orientado al bienestar. El texto está basado en los hallazgos de una investigación cuyo objetivo fue comprender el sentido de las prácticas y discursos relacionados con las medicinas alternativas, así como conocer los mecanismos de comercialización. Se realizaron observaciones sistemáticas en diversos centros dedicados a la práctica de las medicinas alternativas. Componentes como la música, el aroma y los elementos decorativos, entre otros, ocuparon un lugar central para la creación de atmósferas de confort, y al mismo tiempo dieron forma a las actividades terapéuticas.
This article explores certain aspects of the commercialization of alternative medicines in Mexico City. Although the popularity of these therapies is due partly to specific health demands, there are other phenomena that have intensified these activities and helped expand the well-being market. One of these phenomena is the consumption of comfort and entertainment. The information is based on the findings of a research project for which the aim was to understand the meaning of practices and discourses related to alternative medicines and ascertain the marketing procedures. Systematic observations were made at various centres devoted to the practice of alternative medicines. Music, aroma, and decorative features occupied a key place in the creation of comfortable ambiances and also shaped the therapeutic activities.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 26 /2, 2010, Artículo 41
Keywords: Medicinas alternativas
Mercantilización
Consumo
Confort
México
Alternative medicines
Merchandising
Consumption
Comfort
URI: http://hdl.handle.net/10481/7553
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Saavedra, Nayelhi; Berenzon, Shoshana. La comercialización de las medicinas alternativas. Consumo de espacios de inmunidad. El caso de la Ciudad de México. En: Gazeta de Antropología, Nº 26 /2, 2010, Artículo 41
Appears in Collections:Nº 26/2 - 2010

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G26_41Nayelhi_Saavedra-Shoshana_Berenzon.html84.99 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada