Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7377

Title: Armonizar el globo educativo. Política mundial, rasgos culturales y los desafíos a la investigación educativa.
Other Titles: Harmonizing the Educational Globe. World polity, cultural features, and the challenges to educational research.
Authors: Tröhler, Daniel
Issue Date: 24-Jan-2011
Abstract: Estamos inmersos en un proceso de armonización del globo educativo, en una política educativa mundial. PISA representa su más distinguido instrumento. Esta nueva gobernación mundial tiene sus raíces en el medio cultural del contexto de la Guerra Fría. El fracaso de las iniciativas educativas condujo a un nuevo modelo de gobernación en el cual se estandarizaron los exámenes a gran escala surgidos como el instrumento principal en la gobernación educativa, como PISA. Mi tesis, como conclusión es que precisamente porque la idea de gobernación global está arraigada en una cultura específica, los instrumentos desarrollados corren el riesgo de afectar sólo a estructuras formales en otras culturas. Cerraré mi presentación preguntando qué desafíos esperan a la investigación en educación ante estos acontecimientos.
We are immersed in a process of harmonization of the educational globe, in a “world polity”. PISA represents its most distinguished instrument. This new global governance has its roots in a specific cultural milieu in the time of the Cold War. The failure of the educational initiatives led to a new governance model in which standardized large-scale testing emerged as the chief instrument in educational governance, such as PISA. My concluding thesis is that precisely because the idea of global governance is rooted in a specific culture, its developed instruments run the risk of affecting only formal structures in other cultures. I will close my presentation by asking what challenges awaits research in education in the face of these developments.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132FIRINV1;132
Keywords: PISA
Gobernación global
Control de resultados
Cultura de test
Investigación educativa
Global governance
Output steering
Culture of testing
Educational research
URI: http://hdl.handle.net/10481/7377
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132FIRINV1.pdf323.35 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada