Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 19 - 2003 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7319

Title: Los McDonald's: homogeneización y sociabilidad. Un estudio antropológico
Other Titles: McDonald's homogenization and sociability: an anthropological study
Authors: Martínez Guirao, Javier Eloy
Issue Date: Mar-2003
Abstract: La globalización, que impera en el mundo de principios del siglo XXI, se ve reflejada en todos los ámbitos de la vida cotidiana en nuestra sociedad, y la alimentación, como fenómeno sociocultural ha sufrido sus efectos. Los restaurantes McDonald's, como una de las principales multinacionales de la industria alimentaria, han difundido aspectos de la ideología norteamericana en un proceso de aculturación, trayendo consigo diferentes discursos. La sociabilidad, homogeneización e ideología que se desarrollan en estos espacios son algunos de los temas tratados en estas líneas, basándonos en nuestro estudio de campo realizado en la provincia de Alicante.
The globalization that reigns in the world since the 21st century is reflected in all the environments of the daily life in our society. Food has suffered its effects as a socio-cultural phenomenon. The restaurants McDonald's, as one of the main multinationals of food industry, have spread some aspects of the North American ideology into an acculturation process, bringing with them different statements. These lines deal with sociability, homogenization and ideology. The province of Alicante (Spain) has been the object of our fieldwork study.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 19, 2003, Artículo 04
Keywords: Globalización
Homogeneización cultural
McDonald
Alicante
Aculturación
Globalization
Cultural homogenization
Acculturation
URI: http://hdl.handle.net/10481/7319
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Guirao, Javier Eloy. Los McDonald's: homogeneización y sociabilidad. Un estudio antropológico. En: Gazeta de Antropología, Nº 19, 2003, Artículo 04
Appears in Collections:Nº 19 - 2003

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G19_04JavierEloy_Martinez_Guirao.html60.3 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada