Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 20 - 2004 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7279

Title: Lo visual como medio de reflexión antropológica. Cine etnográfico versus cine documental y de ficción
Other Titles: The visual as a medium for anthropological reflection: ethnographic cinema versus documentary and fictional cinema
Authors: Sedeño Valdellós, Ana María
Issue Date: Dec-2004
Abstract: En el presente artículo, se propone realizar un estudio de dos secuencias cinematográficas representativas de dos directores célebres. Se trata de analizar dos fragmentos de escenificación de actividades pesqueras en Stromboli de Roberto Rossellini y Hombres de Arán de Robert Flaherty, comparando una misma escena en estas dos películas míticas, una definida como etnográfica (Hombres de Arán de Robert Flaherty) y otra de ficción, aunque con claros matices documentales. El objetivo general será llegar a unas posibles diferencias en el tratamiento audiovisual de los fragmentos por parte de los dos directores. Ello obligará a plantear una serie de preguntas sobre el cine etnográfico y sobre las peculiaridades que distinguen al cine etnográfico del documental o de ficción.
This article proposes an analysis of two film scenes by two famous directors: a study from a setting about a fishing job in Man of Aran by Robert Flaherty, and in Stromboli by Roberto Rossellini. The first one is defined as an ethnographic film and the other one as a fictional film, but with documentary nuances. Our general aim will be to draw some inferences or provide results concerning audiovisual treatment in these fragments, consequences of different viewpoints, objectives and intentions by these directors. It will be necessary to pose a range of questions about ethnographic and fictional cinema and about the documentary distinction in these types of films: the use of image and sounds, shots, movements by the camera, performances...
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 20, 2004, Artículo 28
Keywords: Cine documental
Antropología visual
Sociología visual
Cine etnográfico
Rossellini, Roberto
Flaherty, Robert
Documentary cinema
Image anthropology
Visual sociology
Ethnographic film
URI: http://hdl.handle.net/10481/7279
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sedeño Valdellós, Ana María. Lo visual como medio de reflexión antropológica. Cine etnográfico versus cine documental y de ficción. En: Gazeta de Antropología, Nº 20, 2004, Artículo 28
Appears in Collections:Nº 20 - 2004

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G20_28AnaMaria_Sedeno_Valdellos.html49.97 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada