Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7234

Title: Entre generaciones. La experiencia de la transmisión en el relato testimonial
Other Titles: Among Generations: The experience of transmision of testimonial storie
Authors: Bárcena, Fernando
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: El propósito de este artículo es repensar la relación entre experiencia y educación, cuando a lo que nos enfrentamos, como lectores, aprendices y educadores, es a una experiencia límite del todo inasimilable al modelo instrumental del lenguaje, que lo define como un mero medio de comunicación entre iguales: el relato testimonial de los supervivientes de los campos, un género literario que constituye el final de la Bildungsroman o novela de formación. Algunas preguntas guían esta tentativa ¿Tiene algún sentido dar a leer e nuestros jóvenes, en el seno del discurso de la sociedad del aprendizaje, donde la crisis de las transmisiones es más que evidente, unos textos que proponen un tipo de transmisión discontinua? ¿Qué tipo de experiencia es la experiencia lectora de esta literatura? ¿Qué experiencia de aprendizaje y transmisión contiene, si goza de alguna?.
The purpose of this paper is to rethink the relationship between experience and education, when what we face, as readers, learners and as educators, is an experience altogether inconceivable: the account of the surviving witness of the concentration camps, a literary genre that is the end of the Bildungsroman or novel of education. Some questions guiding this effort: Is there any way to read and give our young people, within the discourse of the learning society, where the crisis of transmissions is more than evident, some texts suggest that a discontinuous transmission type? What kind of experience is the experience of reading this literature? What a learning experience and transmission contains, if any has?.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART2;143
Keywords: Pedagogía del testimonio
Pedagogy of the witness
Transmisión pedagógica
Enseñanza del holocausto
Literatura testimonial y educación
Pedagogical transmission
Teaching of the holocaust
Testimonial literature and education
URI: http://hdl.handle.net/10481/7234
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART2.pdf154.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada