Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7232

Title: Una aproximación al conocimiento de una profesora universitaria, agente de buenas prácticas docentes, utilizando mapas conceptuales
Other Titles: An approximation to the knowledge of a university lecturer who is a recognised good teaching practitioner, using concept maps
Authors: González García, Fermín
Guruceaga Zubillaga, Aranzazu
Pozueta Mendia, Edurne
Porta Cuéllar, Sonia
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: Se muestra en este trabajo un modelo de conocimiento construido sobre buenas prácticas docentes de una profesora universitaria, responsable de la asignatura “Circuitos y Sistemas I”, correspondiente al primer curso (y primer cuatrimestre) de la titulación de Ingeniería Técnica de Telecomunicación: Sonido e Imagen. El modelo fue realizado en el marco de una investigación que se ha llevado a cabo por 6 universidades españolas. El trabajo identifica, analiza, explicita y representa con la ayuda del programa informático CMap Tools el pensamiento pedagógico y la práctica docente de un profesor universitario caracterizado por su buena práctica, a partir de entrevistas en profundidad. El modelo de conocimiento construido de las buenas prácticas de este profesor, fácilmente accesible a través de Internet, constituye un excelente ejemplo que puede orientar tanto al profesor novel como a profesores experimentados que quieran mejorar la calidad de la docencia que imparten.
This paper presents a knowledge model of the good teaching practice of a university lecturer in “Circuits and Systems: Part I”, a subject taught in the first semester of the first year of the technical university diploma in telecommunications engineering: Audio and Video speciality. The model was developed as a part of a research project conducted by 6 Spanish universities. The paper identifies, analyzes, explicates and, with the aid of the CMap Tools software package, maps the pedagogical thinking and teaching practice of a university lecturer with a reputation for good teaching practice, from deep interview. The knowledge model for the good practice of this lecturer, which is readily accessible via the Internet, provides an excellent example for the guidance of both novice and experienced lecturers who wish to improve the quality of their teaching.
Series/Report no.: rev143ART8;143
Keywords: Buenas prácticas docentes
Good teaching practice
Ingeniería técnica de telecomunicación: Sonido e imagen
Profesor universitario
CMap Tools software
Modelo de conocimiento
Conocimiento experto
Mapas conceptuales
Telecommunications engineering technology: Audio and video
University lecturer
Knowledge model
Expert knowledge
Concept maps
URI: http://hdl.handle.net/10481/7232
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART8.pdf482.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada