Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7203

Title: La inducción profesional de María: Una etnografía
Other Titles: María’s professional introduction: An ethnography
Authors: Sousa, Florbela
Issue Date: 18-Jan-2011
Abstract: En el presente artículo se presenta el estudio desarrollado en una escuela de enseñanza secundaria, en Lisboa, donde ofrece también el 3º ciclo de enseñanza básica y enseñanza nocturna. El objetivo consiste en registrar el proceso de inducción de una profesora en el primero año de su carrera docente. María, como la llamaremos, proporcionó todos los momentos considerados necesarios para comprensión de esta fase. La metodología de recogida de la información y datos se hace a partir de observación naturalista muchas de sus actividades de clase, de grabaciones de cinco entrevistas, formales y informales. Fueron realizadas tres entrevistas con algunos profesionales que tenían una posición de liderazgo sobre ella y también fue realizada una entrevista con una de las supervisoras de una de las clases impartidas por la nueva profesora. Se pretende centrar la investigación en la inserción profesional de una profesora en su primer año de trabajo, tomando como foco la interacción establecida entre ella y los otros profesionales de la escuela que la acoge. Este momento profesional es denominado de inducción por considerar a la profesora en su primer año de docencia, desarrollando su trabajo de forma autónoma.
In this study we present the research carried out at a secondary education school in Lisbon, which also offers the third part of the primary education and evening classes. The aim of the study is to register the induction process of a teacher in her first year of her teaching career. María, as we will call her, provided us all the necessary moments to be considered for understanding this stage. The methodology for gathering data and information was done by using naturalistic observation on much of her activity in the classroom and also by the recording of five interviews, both formal and informal. Three of these interviews were carried out by some professionals that were in a superior position than hers and one of the interviews was carried out by one of her direct supervisors as well. The research is meant to be centered on the professional incorporation of a teacher in her first year, focusing on the interaction between her and the other professionals of the school that is accepting her. This professional moment is called of induction, as it deals with the teacher in her first year of the teaching practice, and developing her work autonomously.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART11;143
Keywords: Observación naturalista
Naturalistic observation
Desarrollo profesional
Formación inicial
Método biográfico
Professional development
Initial training
Biographical method
URI: http://hdl.handle.net/10481/7203
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART11.pdf171.77 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada