Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7201

Title: Itinerarios de la buena enseñanza a partir de los relatos biográficos docentes
Other Titles: Good Practice Itineraries in Education from Biographical Stories
Authors: Álvarez, Zelmira
Porta, Luis
Sarasa, María Cristina
Issue Date: 18-Jan-2011
Abstract: En la investigación cualitativa en educación, el enfoque biográfico y narrativo ha logrado su identidad propia. Siguiendo esta línea, se indaga aquí, por medio de entrevistas semi-flexibles, en las biografías de una selección de buenos docentes de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Éstos fueron identificados a través de cuestionarios semi-abiertos administrados a estudiantes avanzados de los Profesorados de esta Facultad. Del análisis de las conversaciones, se han seleccionado seis casos que confieren a sus recorridos de vida públicos y privados la acepción de itinerarios físicos o intelectuales. La interpretación de los datos transforma a estos relatos en historias de vida y sugiere el entretejido de las buenas prácticas con las trayectorias. Se construye así en la educación superior—donde la enseñanza en el aula es privada—un conocimiento local pero colegiado.
Narrative inquiry and biographical studies have achieved their own identity within qualitative educational research. In this light, this paper utilizes semi flexible interviews to probe into the lives of a selection of good teachers at the School of Humanities, Mar del Plata State University, Argentina. They were identified through semi open questionnaires administered to advanced students of this School’s Teacher Education Programs. This paper deals with six cases who regard their public and private life journeys as either physical or intellectual itineraries. The interpretation of the data turns these life stories into life histories, attempting to interweave good practices and lived itineraries. In this way, local but collegiate knowledge is constructed in the higher education classroom, where teaching is usually a private practice.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART6;143
Keywords: Biografías
Biographies
Buenos docentes
Educación superior
Narrativas
Good teachers
Higher education
Narratives
URI: http://hdl.handle.net/10481/7201
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART6.pdf136.52 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada