Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 21 - 2005 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7177

Title: Antropología, cine y refracción. Los textos fílmicos como documentos etnográficos
Other Titles: Anthropology, cinema and refraction: Film texts as ethnographical documents
Authors: Grau Rebollo, Jorge
Issue Date: Jan-2005
Abstract: Planteo en este artículo la centralidad de los productos audiovisuales para la investigación antropológica. Establezco para ello una única distinción metodológica de carácter apriorístico, diferenciando entre productos disciplinares y no disciplinares. Para los primeros, propongo una reconceptualización (no meramente anclada en convenciones genéricas o estilísticas) del carácter «documental» atribuible a un producto fílmico. Para los segundos, reclamo el valor de la refracción como estrategia narrativa que permite analizar la distorsión como un mecanismo intencional y contexto-dependiente de representación. En este sentido, sostengo que no es sólo la producción, sino su imbricación con los momentos de producción lo que puede permitirnos desvelar ideologías y analizar su influencia en los mecanismos de representación, así como sus eventuales cambios y continuidades, visibilizaciones y silencios.
The aim of this article is to emphasize the value of audiovisual products for anthropological research. I differentiate between disciplinary and non-disciplinary production as the only basic aprioristic methodological distinction. As for the former, I do propose to rethink the «documentary» value of a film production without anchoring it in stylistic or generic conventions. As for the latter, I examine the value of refraction as a narrative strategy that allows the analysis of distortion, understood as an intentional, context-related representational device. Thus, I suggest that production should be analysed in its intertwining with production contexts. By doing so, we not only may be able to unveil underlying ideologies, but we also may evaluate their influence upon strategies of depiction, as well as changes and continuities, visibilities and silences.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 21, 2005, Artículo 03
Keywords: Antropología visual
Documental
Ficción
Cine
Géneros audiovisuales
Metodología
Image anthropology
Documentary
Fiction
Cinema
Audiovisual genres
Methodology
URI: http://hdl.handle.net/10481/7177
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Grau Rebollo, Jorge. Antropología, cine y refracción. Los textos fílmicos como documentos etnográficos. En: Gazeta de Antropología, Nº 21, 2005, Artículo 03
Appears in Collections:Nº 21 - 2005

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G21_03Jorge_Grau_Rebollo.html93.23 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada