Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,3 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7168

Title: Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa
Other Titles: Large numbers of failure and the risk of educational exclusion
Authors: Bolívar Botía, Antonio
López Calvo, Lourdes
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: El artículo hace un análisis descriptivo de las grandes cifras del fracaso escolar en la Educación Secundaria Obligatoria en España (absentismo, repetición, tasa de idoneidad), particularmente en el fracaso en la obtención del título de graduado, así como en alumnos que abandonan prematuramente el sistema educativo. Destacamos, dentro de las regiones autónomas, las referidas Murcia y Andalucía. Igualmente dedicamos un apartado al análisis de cifras y datos, en las medidas particulares para atender la diversidad. Unos índices tan altos de fracaso escolar no están justificados en un país con unos niveles de renta como España, con una buena escolarización en Infantil y Primaria, así como altos índices de población universitaria. Por eso, se formulan apreciaciones críticas sobre dimensiones para incidir en aminorarlo y acercarnos a un “éxito educativo para todos”, como promueve la Unión Europea.
The article gives a descriptive analysis of large numbers of school failure in Spanish lower Secondary Education (dropouts, repetition, rates adequacy), particularly in the failure to obtain a graduate degree as well as students who leave school prematurely. We emphasize the regions of Murcia and Andalusia. Also a section is dedicated to the analysis of figures and data, in particular measures to attend to the diversity. Some of these high rates of school failure are not justified in a country with income levels, with good children´s schooling in Primary and Early Childhood Education and with high rates of University population. Therefore, critical appraisals are formulated to reduce it and get closer to an "educational success for all", as the European Union promotes.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev133ART2;133
Keywords: Tasas de graduación en secundaria obligatoria
Secondary education graduation rates
Programas de atención a la diversidad
Fracaso escolar
Abandono escolar prematuro
Care programs for diversity
School failure
Early leavers
URI: http://hdl.handle.net/10481/7168
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,3 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev133ART2.pdf475.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada