Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7160

Title: Prácticas de investigación que escuchan la voz del alumnado: mejorar la universidad indagando la experiencia
Other Titles: Research Practices that listen to the student voice: improving university by emphasizing on experience
Authors: Calvo Salvador, Adelina
Susinos Rada, Teresa
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: El artículo plantea la mejora de las prácticas docentes universitarias a partir del análisis de entrevistas en profundidad que indagan sobre la experiencia que ha supuesto el paso por la universidad de varias jóvenes que se encuentran cursando diferentes titulaciones en el campo de la educación. A partir del relato de las estudiantes se analizan principalmente tres ideas: el valor de la relación educativa como fuente del saber, la evaluación de la docencia universitaria basada en cuestionarios estandarizados y los aprendizajes que ofrece esta institución a los jóvenes. Finalmente, se proponen prácticas investigadoras que no silencien las experiencias de docentes y estudiantes y se evidencian formas de vivir la universidad como un espacio público en una sociedad democrática.
The article proposes the improvement of university teaching practices based on the analysis of indepth interviews that examine the experience represented by the passage through university of several young people that are studying different degrees in the field of education. By means of the students’ relates we chiefly analyze three ideas: the value of the education relationship as a source of gaining knowledge; the evaluation of university teaching based on standardized questionnaires; and the learning experiences this institution offers to young people. Finally, we put forward research practices that do not silence the experiences of teachers and students alike, and we point to forms of living university as a public space in a democratic society.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART5;143
Keywords: Experiencia
Experience
Participación
Voz del alumnado
Entrevistas en profundidad
Desarrollo profesional del docente
Universidad
Participation
Students’ voice
In-depth interviews
Teachers’ professional development
University
URI: http://hdl.handle.net/10481/7160
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART5.pdf269.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada