Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,3 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7157

Title: Historia de Vida de buenos profesores: experiencia e impacto en las aulas
Other Titles: Live Histories of Good Teachers: experience and impact in the classroom
Authors: López de Maturana Luna, Silvia
Issue Date: 17-Jan-2011
Abstract: En este artículo se aborda el tema de las Historias de Vida de buenos profesores para identificar sus comportamientos típicos, por lo que, obviamente, solo es posible señalar tendencias y no conclusiones definitivas y válidas para cualquier profesor. Sin embargo, dado que la cultura escolar favorece el desarrollo de un ethos específico de prácticas pedagógicas, es altamente probable, casi inevitable, encontrar a otros profesores que se ajusten con flexibilidad a esos patrones, que hemos establecido en forma de categorías narrativas. Las Historias de Vida son una herramienta eficaz para entender el sentido y las consecuencias de las trayectorias vitales de las personas y los buenos profesores son indispensables para el cambio educativo escolar, sobre todo porque pueden y deben ser referentes para otros, no solo nominativamente sino develando la potencia epistemológica explicativa de su práctica cotidiana.
In this article it is undertaken the topic of good teachers’ life histories to identify their typical behavior, therefore, obviously, it is only possible to indicate tendencies and not definitive and valid conclusions to any teacher. However, as long as school culture supports the developing of pedagogical practices specific ethos, it is highly probable, almost inevitable, to find other teachers that fit with flexibility to those patterns, that we have established in the shape of narrative categories. Life histories are an effective tool to understand the sense and the consequences of persons’ vital trajectory and good teachers are indispensable for the school educative change, above all because they can and they must be the referents for others, not only in a nominative way but revealing the explicative epistemological power of their daily practice as well.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev143ART10;143
Keywords: Profesionalidad docente
Educational professionalism
Buenos profesores
Historia de vida
Compromiso docente
Good teachers
Life histories
Educational commitment
URI: http://hdl.handle.net/10481/7157
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,3 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev143ART10.pdf159.69 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada