Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7126

Title: Innovación con TIC y cambio sostenible. Un proyecto de investigación colaborativa
Other Titles: Innovation with ICT and Sustainable Change. A Project of Collaborative Research
Authors: Sanz Lobo, María Dolores
Martínez Piñeiro, Esther
Pernas Morado, Eulogio
Issue Date: 14-Jan-2011
Abstract: Este artículo es parte de un amplio proyecto de investigación centrado en la innovación educativa con TIC, llevado a cabo por el Grupo de Investigación Stellae de la Universidad de Santiago de Compostela en cinco centros públicos de Galicia, durante tres cursos escolares (del 2006 al 2009). En él presentamos, en primer lugar, los antecedentes teóricos del estudio y la metodología adoptada, basada en un enfoque de investigación-acción colaborativa para, a continuación, centrarnos en uno de los cinco casos participantes, un Instituto de Enseñanza Secundaria. Ofrecemos una breve descripción del contexto en el que está ubicado, la historia del proceso de colaboración mantenido y, como tema central, algunos de los principales hallazgos relativos a la innovación con TIC, una de las cinco dimensiones de análisis surgidas de los datos recogidos a lo largo del proceso de colaboración. Para finalizar, ofrecemos las conclusiones más significativas relativas a esta dimensión, analizando la posible sostenibilidad de la innovación con TIC en este centro.
This article is part of a wide project of research focused on the educational innovation on ICT, carried out by the Group Stellae from the University of Santiago de Compostela, in five public schools in Galicia, during three school years (2006-2009). First, we present the theoretical antecedents of the study and the methodology that we adopted, based on an approach of collaborative action research, and next, we focus on one of the five cases involved in the study, a Secondary School. We offer a brief description of the context in which it is located, the history of the process of collaboration and, as a central topic, some of the main discoveries regarding to the innovation on ICT, one of the five dimensions of analysis coming up from the collected data along the process of collaboration. To finish, we offer the most significant conclusions regarding to this dimension, analyzing the possible sustainability of the innovation on ICT in this school.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev141ART17;141
Keywords: TIC
ICT
Investigación colaborativa
Cambio sostenible
Innovación
Collaborative research
Sustainable change
Innovation
URI: http://hdl.handle.net/10481/7126
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev141ART17.pdf336.72 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada