Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7014

Title: La innovación educativa en Cantabria: Calidad, equidad y apertura a la comunidad
Other Titles: Educational innovation in Cantabria: Quality, equity and opening up to the community
Authors: Aramendi Jauregui, Pello
Issue Date: 11-Jan-2011
Abstract: El Plan de Actuación 2007-2011 del gobierno cántabro apuesta por el impulso de la igualdad de oportunidades, la equidad y la apertura de los centros educativos a la comunidad. Este plan se desglosa en catorce objetivos específicos que pretenden avanzar hacia índices más altos de idoneidad, la mejora de la imagen del profesorado, el fomento de la competencia plurilingüe, la integración de las TIC en el currículum, la modernización de la gestión de la Administración y de los centros educativos de la comunidad. El objetivo de este artículo es describir y analizar las políticas relacionadas con el fomento de la innovación en los centros educativos de la Comunidad de Cantabria. La investigación ha desarrollado una metodología mixta (cuantitativa y cualitativa) y para la recogida de información se han utilizado cuestionarios, grupos de discusión y estudios de caso. La muestra seleccionada asciende a 45 centros educativos de enseñanza obligatoria. Los resultados de la investigación indican que el profesorado está bien informado en relación con las líneas maestras de la política innovadora de la comunidad, está satisfecho con la labor realizada en la última legislatura, manifiesta no estar demasiado de acuerdo con los criterios de selección de proyectos por parte de la Administración y con la asesoría recibida para su desarrollo. Los centros educativos innovadores de la comunidad autónoma se caracterizan por la dedicación al proyecto, desarrollan más procesos de reflexión grupal, el tiempo trabajado es más productivo y su profesorado está más satisfecho con la asesoría recibida.
The Government of Cantabria 2007-2011 Action Plan encourages equal opportunity, equity and opening schools to the community. The plan is divided into fourteen specific objectives designed to achieve higher ratings of suitability, improve the image of teaching staff, promote multilingual competence, integrate ICTs into the curriculum, and modernise the management of the Public Administration and the schools within the Autonomous Community. The purpose of this article is to describe and analyse the policies that support innovation in the schools in the Autonomous Community of Cantabria. The method of research was a mixed (quantitative and qualitative) study, and data was collected by means of questionnaires, discussion groups and case studies. The sample population included 45 schools providing compulsory education. The results of the research showed that the teaching staff is well informed about the general guidelines governing the region’s innovation policy, satisfied with the work carried out in the past legislature, and does not always agree with the Administration’s criteria for selecting projects or with the help they receive for developing the projects. The innovative schools in Cantabria are characterized by their dedication to the project; the greater number of processes of group reflection, more productive working time, and a higher degree of satisfaction among the teaching staff with the support they receive.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev141ART8;1
Keywords: Innovación educativa
Educational innovation
Centros innovadores
Cambio
Formación del profesorado
Mejora
Innovative schools
Change
Teacher training
Improvement
URI: http://hdl.handle.net/10481/7014
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev141ART8.pdf287.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada