Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 24/1 - 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6998

Title: La etnografía como modelo de investigación en educación
Other Titles: Ethnography as a research model in education
Authors: Álvarez Álvarez, Carmen
Issue Date: Apr-2008
Abstract: En el texto se delimitan las bases de la etnografía como modelo de investigación en educación. Para ello se revisa el concepto de etnografía y los fundamentos de la misma (su finalidad, sus características y el papel del etnógrafo), se hace un recorrido por las principales etapas que configuran el proceso etnográfico (negociación y acceso al campo, trabajo de campo, análisis de datos y elaboración del informe), se analizan las principales perspectivas en etnografía educativa (etnografía holística, antropología cognitiva, etnografía de la comunicación e interaccionismo simbólico) y se plantea cómo es posible asegurar la credibilidad de los datos etnográficos (a través de la contextualización, la saturación, la negociación con los implicados y la triangulación).
In the text, the basis of ethnography are defined as a model of research in education. For this, the concept and foundations of ethnography are reviewed (its purpose, characteristics and the ethnographer’s role), the main parts of the ethnographical process are examined (negotiation and access to the field, field work, analysis of data, and drawing up the report), the main prospects in educational ethnography are analysed (holistic ethnography, cognitive anthropology, ethnography of communication, and symbolic interactionism), and how it is possible to ensure the credibility of the ethnographical data is questioned (by means contexualization, saturation, negotiation with those involved, and triangulation).
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 24 /1, 2008, Artículo 10
Keywords: Etnografía educativa
Proceso etnográfico
Metodologías etnográficas
Educational ethnography
Ethnographical process
Ethnographical methodologies
URI: http://hdl.handle.net/10481/6998
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Álvarez Álvarez, Carmen. La etnografía como modelo de investigación en educación. En: Gazeta de Antropología, Nº 24 /1, 2008, Artículo 10
Appears in Collections:Nº 24/1 - 2008

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G24_10Carmen_Alvarez_Alvarez.html77.8 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada